Dilan
    Hej, jag läser vård omsorg program , behöver jag läsa engelska för gå in i sjukstörska högskolan , behöver läsa natur 2 , jag läste natur 1a , vad behöver jag läsa mer
    • :

      Du kan också, om du vill - kika på de YRKESHÖGSKOLEUTBILDNINGAR som finns inom kategori Hälsa- och sjukvård - yhguiden.se/resultat?Category.
      Det är inte alla som vet att det går bra att söka både till högskola och till yrkeshögskola samtidigt. Ansökningarna sker helt oberoende av varandra. Det går, dessutom, att komma in på många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och välja i så fall sedan, vilken man vill gå.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dilan,

    för att bli Behörig till sjuksköterskeprogrammet behöver du få Examensbevis från ditt program, VO och även ha godkända betyg i Engelska 5 och 6; svenska eller svenska som andraspråk 1,2 och 3; matematik 2 (det är OK att ha godkänt betyg i matematik 2a); samhällskunskap 1a1 och 1a2.
    Just Naturkunskap 2 är det inte säkert att du behöver läsa. Det finns, nämligen, ersättningsmöjligheter: om du får godkända betyg i alla kurser som du läser på VO, behöver du inte läsa naturkunskap 2.

    Läs gärna information på fragasyv.se/info/sjukskoeterska-efter-VO.

    Vänligen
    ANNA