Wilma
    Jag har en fråga om vad kommunen står för i olika situationer. Börjar såhär, jag har gått ut gymnasiet, gick hotell och turismprogrammet. Däremot tog jag ingen examen, utan fick endast samlat betygsdokument. Jag hade lite tankar under tiden jag gick gymnasiet att byta, men vågade inte riktigt ta steget och göra det. Nu har jag iallafall bestämt mig för att utbilda mig till frisör. Jag har haft lite kontakt med SYV i min hemkommun då jag inte riktigt visste hur det funkade med att söka in till skolor osv. Då fick jag till svar att jag måste söka genom gymnasiet i min hemkommun och bli beviljad av rektorn där att kommunen ska kunna bekosta den åt mig. Det jag funderar över är att, vad är det för skillnad mellan mig som har gått ut gymnasiet med samlat betygsdokument, och en annan som hoppar av gymnasiet för att sedan börja plugga igen och ha möjligheten att välja en helt annan linje kostnadsfritt. Jag kan tycka det är konstigt och orättvist. Jag menar, hur många är det inte som hoppat av och bytt linje x antal gånger, medan jag t.ex, har gått en linje tre år och nu känt att jag vet vad jag egentligen vill utbilda mig till? Det känns typ inte rätt att jag ska behöva betala 150.000kr för att jag kom på vad jag vill jobba med lite försent, medan andra i min ålder kan välja samma utbildning och gå gratis. Enda skillnaden är ju bara - dem valde att hoppa av, jag kom på vad jag ville jobba med senare.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    du vill utbilda dig till Frisör>> och du får söka alla de utbildningar som finns men frågan är Om du blir antagen eller inte.
    Reglerna är att man på ungdomsgymnasiet får EN UTBILDNING, inte flera.
    Komvux är tvungna att prioritera "personer med kort tidigare utbildning"; detta enligt "vuxenutbildningsförordningen". Om du hittar frisör-utbilnding på komvux, kan du söka och det kan inte uteslutas helt att du kommer in.
    Arbetsförmedlingen kan också köpa utbildning - för det behöver du vara inskriven på Arbetsförmedlingen; AF bestämmer själva vem de köper utbildningar till; i första hand prioriterar de långtidsarbetslösa (men som ungdom kan du bli "långtidsarbetslös" även efter 100 dagars inskrivning) och AF vill också i första hand "satsa" på yrken där anställningsbehovet är som störst; detta för att inte utbilda till arbetslöshet.

    ***
    Ang. allmän rättvisa - så håller jag med dig att det är orättvist. Men det skulle också bli orätvisst om en person fick flera möjligheter att få gymnasial utbildning och en annan - inga möjligheter. När resurser inte räcker till att ge alla de utbildnignar du önskar sig, måste urval ske. På något sätt måste man begränsa. Och hur man ens gör, så blir det någon/några som hamnar "utanför", tyvärr. Det går inte att undvika. Jag är mycket ledsen för det, men kan inte ändra systemet. :(

    Vet inte om det är så mycket tröst, men vill påtala att alla som har frisör-utbildning jobbar inte som frisörer; känner personligen en utbildad frisör som jobbar som personlig assistent >> och som scenarbetare >> pga svårigheter att kunna försörja sig som frisör. Många frisörer får också svår värk i axlar och nacke - efter några års arbete (belastningsskadorna). Den vanligaste anställningsformen för frisörer är att de får "hyra stol" och i princip agera som egenföretagare >> (själv hitta kunder och vara, för övrigt allt-i-allo >>). Du kan kanske prata med några verksamma frisörer och höra med dem om deras arbets- och anställningsvillkor. Det är många ggr inte alls så attraktivt som det kan verka, om man inte är insatt.

    Du har utbildning från Hotell- och turism programmet och kan komplettera upp till Examensbevis på komvux. Om du får Examensbevis, har du då "gymnasiekompetens" sen och blir bl a behörig att söka till yrkeshögskola.

    Inom yrkeshögskola kan diverse olika utbildningar finnas och utbud av utbildningar förändras ofta; se ex. på yh-utbildningar - Med.fotterapeut >>; Apotekstekniker >>; Med.sekreterare >>; Tandsköterska >>; se hela utbudet av yh-utbildningar på www.yhguiden.se
    Det som är jättebra med yh-utbildningar är att de flesta är gratis (finns några få med studerandeavgift men då står det Tydligt att man måste betala) - och det absolut bästa är att chansen att få jobb är mycket stor! Detta pga yh-utbildningar "följer arbetsmarknaden".

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    Hej igen, kika gärna på yrket Perukmakare >>. Utbildning kan ev erbjudas inom den här yh-utbildningen - https://www.yhguiden.se/utbildning/hantverksakademin/laerlingsutbildning-inom-traditionellt-hantverk Om du är intresserad, hör gärna med skolan direkt.

    Om du blir intresserad av Perukmakarutbildningen eller om ngt. annat Hantverksyrke, läs info nedan

    - Det är möjligt att gå som perukmakare via Hantverkslärling. Själva utbildningen kostar inget. Det är en Yrkeshögskoleutbildning som kan bedrivas någonstans i landet. Gå gärna in på hemsidan www.hantverkslarling.se för att se hur utbildningen är upplagd.
    Vänliga hälsningar