Yusra

    Hej! Jag känner väldigt förvirrad över vad jag ska plugga till. Jag läser just nu socionomprogrammet, men har märkt att det inte är något för mig. Jag vill kunna lämna mitt arbete på arbetsplatsen. Jag har nu kikat lite överallt för att se vad som intresserar mig. Jag vill jobba i en flygplatsmiljön och få se flygplan starta och landa. Därför tänkte jag att flygledare kanske är något för mig, men utbildningen är i Malmö och jag vill inte flytta. Finns det andra utbildningar som leder till ett flygledarjobb? Man behöver vara stresstålig och ta snabba beslut, vilket jag inte är väldigt bra på, men samtidigt känner jag att man lär sig sånt under utbildningens gång, eller hur? Man kan inte vara perfekt innan man ens har startat en utbildning. Nu undrar jag vilka andra alternativ som är möjliga för mig. 1. Jag vill jobba på en flygplats. 2. Jag vill ha en hög lön (+40 000). 3. Jag kan inte tänka mig arbeta som städare, pilot etc, men Check-in agent funkar. Vad finns det för möjligheter för mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yusra,
    om du inte vill/kan flytta - då är flygledare inte ett passande yrke för dig för att det står på Luftfartsverkets hemsida om att som utbildad flygledare så blir kan kommenderat till sin "post" - man kan alltså inte välja var man arbetar, utan man blir placerad på en viss flygplats.
    ***
    Som "liknande flygledar"-yrken nämns det bl.a Tågklarerare; Trafiksamordnare, Trafikplanerare, Trafikledare och ... men då jobbar man inte på flygplatserna.

    Vem jobbar på flygplatserna?
    Förutom piloter, är det även många andra yrkeskategorier som jobbar på eller "nära" flygplatserna: t.ex flygvardar, Flygplansstädare, Ramppersonal, Check in – trafikassistenter, personal inom Assistans & passagerarservice, butikssäljare på Taxfree butikerna inom flygplatsområde, Säkerhetspersonal, t.ex flygplatskontrollanter, flygplatsinspektörer, flygplatsbrandmän, teknisk servicepersonal, som t.ex flygplanselektriker och Flygplatschefer.

    Trafikinformatörer och Tulltjänstemän kanske också kan jobba på flygplatser.
    Flygbussvärd jobbar "i anslutning till flygplatser".