Rose
    Hej!

    Jag är 16 år och går första termin på linjen Ekonomi - Juridik. Innan jag började gymnasiet var jag väldigt orolig över mitt gymnasieval, och mina val pendlade från linje till linje men slutade sedan här.

    Jag vet inte varför jag valde denna linjen, egentligen är jag nog mest intresserad av att plugga in fakta och älskar NO-ämnena. Jag fick ganska dåliga resultat på matteproven men det kan bero på att jag i princip ALDRIG pluggade på grundskolan. Jag gick ut med väldigt bra betyg, speciellt i naturämnena vilka jag kom på nu efter att jag saknar. Jag saknar fysiken, kemin och biologin.

    Jag trivs inte heller jättebra i klassen eller och tycker absolut inte att det är kul att vara i skolan. Dock vet jag inte hur det hade varit om jag hade valt till naturlinjen.

    Jag vet inte hur jag ska göra. Jag tror att jag hade trivts bättre på naturlinjen men vad händer om jag inte klarar det? Och måste jag gå om ettan eller finns det möjlighet att läsa in kurserna jag missat och gå med min åldersgrupp till vårterminen?

    MVH
    Rose

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Rose!
    En tråkig situation har du hamnat i! Jag förstår att du inte trivs, tycker att du valde fel utbildning och att du vill byta.

    Jag vill börja svara med att påpeka att det tyvärr INTE är någon rättighet (utan en möjlighet - som finns ibland och beror mycket på slump) i att byta utbildning. Däremot har du RÄTT ATT SÖKA OM - till åk1 till hösten 2016 och gå om ett år.

    Det är också jättesvårt att svara på frågan om du skulle "klara" Naturvetenskapsprogrammet. Frågan är också vad man menar med att "klara". Om man har godkända betyg, får man Examensbevis men är det för lågt Meritvärde - kommer man kanske inte in på någon eftergymnasial utbildning & befinner sig i en "låst situation". Eftersom man inte lär sig ngt Yrke heller (på ett högskoleförberedande program), har man många ggr svårt att få jobb. Komvux kan säga Nej pga man redan har gymnasial utbildning "i bagaget".

    Jag vill absolut inte skrämmas eller låta negativ. Jag försöker bara förklara att det många gånger är mycket smart att lära sig ett yrke tidigt i livet. Och det är fullt möjligt att både lära sig ett yrke och få behörighet att läsa på högskola/universitet samtidigt. Har man ett yrke, kan man jobba extra vid sidan av studier efter gymnasiet.

    Men om man vill läsa högskoleförberedande program, så är det bra att veta att många kurser på ALLA HÖGSKOLEFÖRBEREDANDE program är desamma.
    Du kan t.ex. jämföra:
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf
    och http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf

    Det är sant att många kurser är också olika, men om man t.ex. vill läsa fysik, kemi & biologi - så kan man
    1. välja läsa dem inom Individuellt val
    eller
    2. läsa Naturkunskap 2 (som innehåller delar av alla tre ämnena: fysik, kemi & biologi). Nk2 får läsas som programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Det är omöjligt att veta om du kommer att trivas bra i en ny skola eller på ett nytt program. Det är mycket som spelar in: lokaler, kompisar, lärare, avstånd till skolan (man blir trött av att pendla långt) - och givetvis innehåll i kurserna som man läser. Det är Kombinationen som gör att man trivs bra.
    Det finns exempel när elever byter utbildning eller söker om och går om ett år och trivs Kanonbra! Men det finns tyvärr också exempel när elever vill efter ett par månader byta tillbaka till sin gamla utbildning, men det kan då vara för sent. Det går, alltså, inte lova dig att det blir bättre om du byter och jag vet inte om du kan byta nu eller om du måste söka om till nästa år.

    Rent praktiskt så kan du göra så här:
    1. fråga rektorer på NA på alla de skolor dit du kan tänka dig att byta - om det finns plats och i så fall om du får byta (jag bedömer chansen till det som liten);
    2. lägg en ny ansökan till åk1 till nästa år - det är ofarligt att göra det, du kan alltid tacka Nej till erbjuden studieplats.
    3. samtidigt försök "bena ut" varför du inte trivs och vad du skulle kunna göra för att trivas bättre.

    Fundera lite och återkom gärna igen. Så får vi hjälpas åt i att försöka hitta en bra lösning som du blir nöjd med!
    Lycka till!
    ANNA