Beatrix
    Hej! Jag går just nu i Samhällsprogrammet och det funkar bra. Men jag är osäker..

    När jag valde program valde jag mellan natur och samhäll. Jag gillar natur ämnena.
    Men med tanken på att jag lätt blir stressad och inte vill plugga ihjäl mig valde jag samhäll.

    Nu har jag ångest över mitt val och blivit väldigt stressad, ifall jag valde fel eller inte. Jag har 305 poäng.

    Det känns som att samhäll är mediokert. Att jag inte kommer få jobb och inte komma in på bra högskoleutbildningar som vissa säger.

    Jag vet fortfarande inte vad jag vill bli. Men om jag går samhäll kan jag då gå ett basår och komma in på högskolor som jag annars inte har behörighet till? Borde jag byta till natur för att få mera val i framtiden? Om jag går samhäll kan jag bli mycket då eller är det mest "mediokra" högskoleutbildningar jag kommer in på? Kanske är det bättre att få bättre betyg i Sam än att få lite sämre betyg i natur? Jag får plats på natur. Det var många frågor men jag är tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Beatrix!

    Det är tuff matte på natur. Man Iäser svårare spår i matte (det avancerade) och i snabb takt, dessutom. Nu har det gått några veckor av terminen och de på natur hann fram i matten mycket mer än ni på SamhäIIsvet.programmet. Dessutom Iäste de på Natur Fysik och Kemi också, viIket du på SamhäIIsvet.programmet inte gjorde. Det bIir mycket att pIugga ikapp - viIket kan göra att du bIir överansträngd, för du viII ju ha höga betyg också!

    Därför tycker jag att du kan gott stanna på SA och gör ditt bästa i varje kurs. Sedan kan du ju söka tiII åk 1 på Naturvet.programmet under ansökningsperiod - tiII hösten 2017 så att du får pIats "om att i faII". Att du bIir erbjuden pIats på Naturvet.programmet i åk1 nästa höst betyder att du kommer att ha vaImöjIighet - att stanna på SA och fortsätta i åk2, eIIer börja på NA i å k1. Det kan du då bestämma om ett år - hur du viII göra.

    Det är vad jag skuIIe göra om jag var i din situation!

    HäIsningar

    MikaeI SYV