Viktor
    Hej, jag har ett litet dilemma, det är så att jag just nu går på naturvetenskapsprogrammet, jag började precis åk 2. När jag började den nya terminen så kände jag att jag tröttnat på naturprogrammet eftersom jag verlkigen inte gillar kemi (jag klarade ett E med nöd och näppe), vi kommer ha kemi 2 nu. Jag vill även bli egenföretagare när jag blir vuxen men jag har en tendens att ändra mig. Matten och biologin går rätt bra, jag har fått C och B, nu har en skola med ekonomiprogrammet tackat ja till min ansökan att byta men jag vet inte om det är en bra ide att göra det eftersom jag stänger dörrar och begränsar min behörighet och jag gillar matte C kursen och vill gärna läsa så mycket matte som möjligt. Kan förövrigt säga att jag gillar ekonomi och var välidgt bra på SO i grundskolan.
    Borde jag byta eller stanna kvar, finns det något annat alternativ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Viktor, kan du läsa inriktning Natur och Samhälle på NA? I så fall behöver du inte läsa Kemi 2. Matte 4 som är en obligatorisk kurs på inriktningen "naturvetenskap" kan du läsa även om du läser inriktning "samhälle" på NA - i så fall som frivillig/valbar kurs.

    På nivå 4 går mattespåren ihop - och både matte 3b och 3c ger behörighet att läsa matte 4.
    Fråga om du på Ekonomiprogrammet ska kunna läsa matte 4 och kanske t o m 5 och/eller matte specialisering.

    Matte inom c-spåret är mer inriktad på Naturvetenskap; och matte inom b-spåret är mer inriktad på Ekonomi. Det är alltså inte så "enkelt" att matte c är svårare, utan det är en annan inriktning på matten.

    Fråga på ekonomiprogrammet om du kan provgå en eller ett par dagar, innan du bestämmer dig ang. byta eller inte.

    Bästa hälsningar

    ANNA