Alexandra
    Hej!
    Jag började på ekonomiprogrammet nu i höst, och hade svårt att hitta kompisar. Jag tänkte senare att jag skulle byta till NA eftersom jag tänkt gå där från början men blev avskräckt. Men nu tänkte jag att jag skulle hitta fler kompisar och att jag kanske ändå skulle klara av linjen om jag bytade. Dessutom så skulle jag få en bredare framtid utan att ta omvägar.

    Precis när jag bestämt mig för att byta, hittade jag några stycken att snacka med och blev ännu mer osäker. Nu går jag natur men funderar redan på att försöka byta tillbaka, jag tycker lektionerna är svåra, jag har ingen att vara med och känner att vad jag än väljer kommer det inte gå bra. Väljer jag ekonomi så måste ajg komplettera en massa om jag ångrar mig och väljer jag natur blir det en massa plugg i ämnen jag är osäker i, och jag är orolig för att gå miste om det där "roliga" alla nämner på gymnasiet.

    Kan nämna att jag hade C, C, B och A i respektive matte, fysik, kemi och biologi, så jag hade inte jäättedåliga betyg men är väldigt osäker i ämnena och tycker inte att de är världskul. Samtidigt är jag osäker på om jag verkligen vill gå ekonomi, eller om jag bara vill för att det är det mer "bekväma" valet med "lättare" plugg och några jag kan vara med som jag tycker om väldigt mycket.
    Gymnasiet enligt mig är viktigt för framtiden

    Hur ska jag göra?:/ stanna lvar på natur eller byta igen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra,

    ta reda på OM DU KAN byta tillbaka. Det är inte helt säkert. Det kanske inte längre finns plats. Elever byter mycket i början av läsåret... och platserna "går åt". Så, innan du tänker för mycket om du bör eller inte bör byta tillbaka, ta reda på om den möjligheten finns.

    Det är bra att du tycker att gymnasiet är viktigt. Jag förstår också att du vill ha kul och umgås med kompisar. Dock är det fullt möjligt att umgås med kompisar utanför gymnasiet, dvs dina klasskamrater och dina kompisar behöver inte vara samma personer.
    På kvällstid, helger och lov kan du umgås med andra människor, som inte går på just din gymnasieskola /eller i din klass/.

    Det viktigaste, tycker jag och många med mig, är att att du hittar ditt eget sätt - på vilket du lär dig bäst, utarbetar din egen (unika) studieteknik. Alla vi är olika och olika sätt att lära sig på passar oss olika. Läraren kan dock omöjligen anpassa undervisning till varje elev, då det är många elever med olika behov och önskemål i varje klass. Det är bra att plugga mycket men ännu bättre att plugga smart, dvs på det sättet som passar dig. Läs gärna på >>gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik - enkla men effektiva tips som du kan testa.

    Att hitta utbildning där allt är "perfekt" kanske inte går. Det är många olika delar som är viktiga, inklusive hur långt det är att pendla till skolan; vilka kurser man kan välja till (valbara kurser kan vara mycket olika på olika skolor, även om det är samma program och inriknting vi "pratar om"). Det är viktigt att trivas också! Vad som gör att man trivs eller inte - är olika för olika människor. Om man har för höga förväntningar, om man tror att allt måste vara "tip-top" hela tiden, varje dag - då blir man troligtvis besviken.
    Det finns dagar det tar "emot" rätt mycket och ngt. händer som gör att man blir ledsen, känner at tdet för mycket plugg, har "bråkat" med någon klasskamrat... mm. Det händer alla med jämna mellanrum. Det är bra att försöka lära sig att överkomma de svårigheter.
    Senare, t.ex på en arbetsplats - så väljer man inte sina kollegor, sin chef eller vilka extraarbetsuppgifter som man kan få "på halsen" ... och det kan vara svårt att bara "byta jobb", kanske t o m inte alls går och då måste man anpassa sig: välja sina strider, inte reta sig på allt för mycket, se "mellan fingrarna" på vissa saker, göra så gott man kan och försöka vara nöjd med det. :)

    Jag kan, ärligt talat, inte svara - Byt tillbaka eller Stanna kvar! - :) för att det blir säkert saker som du blir "mindre nöjd" med i vilket fall. Om man kunde både byta och stanna samtidigt (klona sig) och jämföra under en period, och välja sen... :) men det kan man ju inte. :)

    Mitt råd är att först & främst ta reda på om att byta tillbaka är en realistisk möjlighet eller inte.
    Sedan kan du fundera på om du kan stå ut med situationen som den är nu eller inte. Om du känner att "vad som helst är bättre än det jag har nu", då bör du försöka byta. I annat fall kan du försöka acceptera de hinder och svårigheter som du konfronteras med och se det som "livets hårda skola", som det brukar heta. :)

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Julia SYV

    • : Tack för ditt svar! Får se hur jag gör, men jag kanske bara får finna mig i situationen och hoppas på att det blir bättre:)
    • Anna : Vi på Fråga SYV önskar dig LYCKA TILL! du får gärna höra av dig framöver och berätta hur det går!