Irina
    Hej! Nu är det dags att anmäla sig till höstterminen på antagning.se Jag har ett slutbetyg som är utfärdat av Komvux. Jag har läst Italienska 4 och Spanska 2 för att få 1,5 meritpoäng. På antagning.se står det följände angående meritpoäng: Oavsett vilken utbildning du söker kan du få meritpoäng för vissa kurser i moderna språk (här ingår B- och C-språk), engelska och matematik. Varför står det VISSA kurser i moderna språk? Räknas inte med alla moderna språk? Kan det vara så att jag inte får meritpoäng för mina kurser i italienska och spanska? Och vad betyder B och C språk? Är det bara de som räknas med? Jag är lite orolig över mina meritpoäng

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Irina,

    det är i vissa KURSER i Moderna språk, som det står... eller hur? :)

    De menar att man ej får meritpoäng för moderna språk 1 och 2. Det är också så att om man redan genom engelska och matte uppnår max i merit, då får man inte heller meritpoäng för moderna språk, för man kan ej få fler än max antal.

    Om du har godkända betyg i Italienska 4 och Spanska 2, borde du få dina 1,5 meritpoäng>> för moderna språk (om inte det är så att du redan har max genom andra ämnen/kurser).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA