Michaela
    Jag pluggar sedan augusti ett IT-inriktat program på Stockholms Universitet. Sedan dag 1 har jag velat och varit osäker på om programmet verkligen är för mig. Jag har fått F på de tentor jag har skrivit och detta är naturligtvis jobbigt för mig då jag börjar känna mig hopplös och misslyckad. Nu har vi även börjat med den svåraste programmeringskursen och den känns omöjlig. Jag har verkligen försökt gilla programmet och kämpa på, men nu börjar jag undra om det inte är bättre att bara hoppa av och söka till ett annat program nästa höst?

    Jag har dock pratat med personer som har gått liknande utbildningar och som nu jobbar med IT, och varenda person säger att det blir roligare och lättare när man faktiskt jobbar med det. Är det värt att plugga någonting man nästintill hatar, för att få ett bra och roligt (vad jag har hört) jobb senare? Hur länge kan man hålla ut? Jag är till och med osäker på vad jag hade sökt till nästa höst om jag hade hoppat av nu. Det känns som att jag kommer vela mellan program vad jag än söker/börjar plugga. Tror jag behöver hjälp med att ta reda på vad jag faktiskt gillar och bör jobba med. Uppskattar svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Michaela.

    Jag förstår att det är en mycket jobbig situation du befinner dig i. Du skriver om att du inte fick godkänt på tentorna. Om du inte får godkända betyg i minst hälften av kurserna du läser, kommer du med stor sannolikhet bli "avrådd" från utbildningen. De utbildningsansvariga vill prata med dig om att du kanske inte bör fortsätta... så brukar det vara.
    Jag tänker också på CSN /studiemedel. Tar du studiemedel? Om du tar studiemedel, kan du få ganska stora problem med csn.

    Du är fortfarande mycket ung och kan ändra dig många ggr ang. utbildnings- och yrkesval. Ett förslag som jag har är att du försöker få ett jobb och jobbar tills du kommer på vad du vill utbilda dig till.

    De personerna du pratade med som "hatade" sin utbildning men nu älskar sina jobb, blev ändå godkända på de kurser de läste, antar jag. Man behöver inte älska utbildning man går, men man måste få godkända betyg på kurserna - för att senare kunna få jobb "på sin utbildning".

    Slutet på terminen närmar sig - och om du inte får något godkänt betyg i slutet av terminen - kan det hända att du inte får fortsätta vidare inom programmet; för att kurserna bygger ju på varandra inom programmet /inte alltid och inte alla kurser - så det kan hända att de kurser som bygger på det du läser nu, kommer först nästa år.../ - så det kan hända att du får fortsätta till vårterminen även om du inte blir godkänt i någon kurs nu, i slutet av den här terminen. Det är olika som programmen är uppbyggda - men prata med dina lärare, med de utbildningsansvariga och med studievärledare på din institution. De får liknande frågor med jämna mellanrum, är jag rätt säker på, och kan förhoppningsvis ge råd som blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA