Jasmin

    Jag har blivit antagen till bageri konditori på gymnasiet men jag har lite beslutsångest för att jag tror inte att jag kommer vilja jobba som konditor längre en typ ett år och sen kommer jag vilja plugga vidare till nåt annat. Är det då onödigt att jag väljer den linjen? Jag ställde mig i kö för några veckor sen på sam beteende men är på reserv plats 51 så om jag ska gå det istället kanske jag kommer behöver komma in senare ifall jag får plats. Snälla hjälp mig!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Jasmin,
    med reservplats 51 är det små chanser att komma in. Ärligt talat, så tror jag inte du kommer in på sam/beteende från reservplats 51. Du har egentligen inte ngt val nu. Du är antagen där du är antagen och det är din gymnasieplats.
    Som tur är, kan man plugga äver efter yrkesprogram.
    Se exempel på utbilndingar inom yrkeshögskola - https://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/food-beverage-management

    https://www.yhguiden.se/utbildning/restaurangakademien/internationell-sommelier-matsalschef1

    https://www.yhguiden.se/utbildning/astar/kokschef-koksmastare-astar-stockholm

    Mitt råd är att du börjar läsa på det programmet där du är antagen. Du kommer under hösten se om det är "något för dig" och om inte - kan du söka om till nästa höst till åk1 på ett nytt program. Du söker då fortfarande med dina "gamla" grundskolebetyg; du upprepar den processen som du genomgick - ansökan till gymnasiet; du kan söka under Val och/eller under Omvalsperioden.
    Om du väljer fortsätta läsa på RL-programmet, kan du ändå - efter gymnasiet - komma in på en eftergymnasial utbildning eller få jobb inom annat område än "matlagning-restaurang".