Nadja
    Hej! Jag är 15 år och går i 9an nu. Snart är det dags för mig att välja gymnasium. Jag har länge velat bli apotekare, men när jag var yngre ville jag bli tandläkare. Jag har tänkt på två program jag vill gå i, Naturprogrammet eller Vård och omsorg programmet. Det är svårt att välja. Jag vill gå i Natur för att det är högskoleförberedande, men det är mycket NO-ämnen i det. Jag kan tycka att biologi är intressant men har lite svårt för fysik och kemi. Jag har C i biologi och D och E i de två andra. Matte har jag ganska lätt för, där har jag ett C. Däremot vill jag gå i vård och omsorg för man lär sig mycket om saker jag är intresserad av, som människokroppen, hälsa. Men det negativa är bara att det inte är högskoleförberedande. Vilken program tycker ni att jag ska välja?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Nadja!

    Jag tycker att det är mycket klokt att välja Vård- och omsorgsprogrammet, därför att du lär dig ett yrke och med det får en stabil grund att stå på.

    Alla elever på alla yrkesprogram har rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Du kan också fråga om du kan läsa de kurser som gör dig behörig att söka till Sjuksköterska direkt efter gymnasiet. Läs gärna på den här sidan om vilka kurser som du behöver i så fall läsa.

    Det finns många påbyggnadsutbildningar på Yrkeshögskola som man blir behörig till om man får yrkesexamen från Vård- och omsorgsprogrammet. Om du blir behörig till Sjuksköterska, har du då många olika alternativ efter VO.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA