najah
    Hej, jag heter Najah och jag går i 9an. jag vill jobba med människor i framtiden och tänkte gå på vård och omsorg men sedan ändrade jag mitt val och tänker nu på att gå på sam-beteende eftersom att jag tycker mycket om so ämnen och politik men samtidigt vill jag jobba inom vården, det låter väl konstigt men det är verkligen så jag tänker. jag vill gå på ett högskoleförbredandeprogram som öppnar upp för många olika yrken. (förresten tycker jag inte om matte)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Najah,
    om du inte tycker om matte, då är kanske samhällsvetenskapsprogrammet inte det bästa alternativet. På SA ingår det två obligatoriska kurser i ett medelsvårt spår i matte - Matematik 1b och 2b.

    Vill du läsa så lite matte som möjligt på gymnasiet, är det ett av de yrkesprogrammen som du bör satsa på.
    Av de Högskoleförberedande programmen är det på Humanistiska (HU) och på Estetiska (ES) programmen som man läser minst matte.

    Vill du jobba inom vården, passar VO mycket bra. Det går att få behörighet till högskolestudier och det finns många exempel på att elever kommer direkt från VO in på högskoleutbildningar, exempelvis på sjuksköterskeprogrammet, arbetsterapeutprogrammet eller på något av lärarprogram; man kan behöva komplettera efter gymnasiet, men det går också att direkt på gymnasiet bli behörig till många olika eftergymnasiala utbildningar.

    Förresten, finns eftergymnasiala utbildningar även på andra ställen, än högskola/universitet, ex. finns det många bra utbildningar som direkt leder till jobb - inom yrkeshögskolan; kika på några exempel:
    yh utbildning till specialistunderskoeterska-anestesi-och-operationssjukvard
    Yh utbildningar >> till Med.sekreterare
    Yh utbildningar >> till Apotekstekniker