Anonym
    Hej!
    Jag har i nuläget sökt in till samhällvetenskapsprogrammet med inriktning beteende, men funderar på om jag ska gå det eller naturvetenskapsprogrammet med inriktning samhälle. Jag kommer in på båda linjerna, då jag har bra betyg. Jag vill gå en bredd linje men många valmöjligheter efter gymnasiet, men jag är lite intresserad av juristhögskola tror jag. Problemet är att jag tycker om och är både bra på alla so-ämnena och matte. Många anser också att natur är smartare och samhäll är mindre seriöst än vad natur är?
    Jag vet att det är en fördel att gå ekonomiprogrammet med inriktning juridik, men det vill jag inte gå.
    Men om jag nu efter gymnasiet fortfarande är intresserad av juristhögskola och vill söka in till det, finns det några för- och nackdelar med att ha gått antingen samhälle eller natur på gymnasiet? Hur ska jag göra? Jag har varit och skuggat båda linjerna, och även varit på öppet hus.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    formellt sett, spelar det ingen roll just vilket program man läste på gymnasiet, bara man blir behörig och det är lätt att bli behörig till Juristprogrammet (krävs för särskild behörighet bara godkända betyg iHistoria 1b och iSamhällskunskap 1b), men det är ganska svårt att komma in - då Juristprogrammet är en myckt populär utbildning som attragerar ofta många sökande och antagningsgräns hamnar högt, det är inte ens säkert att man kommer in med alla A-betyg i alla gymnasiala kurser.

    Om du är riktigt duktig på matte, fysik, kemi och biologi - då är Naturvetenskapspgrammet rätt för dig. Om inte matte är favoritämne, så kanske är då smartare att inte välja ett program (NA eller Teknik) där det avancerade (svåraste) spåret i matte läses. Det är svårare att få högre betyg i c-spåret (som läses på NA och på Teknik) än i b-spåret, som läses på Samhällsvetenskapsprogrammet. Att t.ex ha B betyg i Matte eller att ha A betyg i Matte kan utgöra skillnad på att komma och inte komma in på Juristrprogrammet (och det är lättare att få högre betyg i matte på Samhällsvetenskapsprogrammet, jämföret med NA).

    Det finns exempel när elever väljer läsa på yrkesprogram för att senare söka till Juristprogrammet, då de hoppas få högre betyg i ett yrkesprogram. T.ex behöver man inte läsa mer matte än 1a (lättare spår och bara en kurs) - på ett yrkesprogram. Att bli behörig till Juristprogrammet är, som sagt, inte svårt och kan gå att bli det på alla gymnasieprogram (med de rätta valbara kurser valda).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte