Arrezo
    Jag har nyligen tagit studenten och ska ta ett sabbatsår. Mitt snittbetyg ligger på 15.78.

    Jag har:
    1 A
    4 B
    9 C
    7 D (bl.a Matte 1c och 2c, Fysik 1a)
    2 E (bl.a Matte 3c)
    2 F (Matte 4, Fysik 2)

    Under mitt sabbatsår hade jag tänkt höja vissa betyg som ligger under ett C genom att tenta av. Problemet är att det blir 11 kurser som jag behöver tenta av. Jag nöjer mig mer eller mindre med godkänt i F kurserna men vill självklart få högre. Jag vet inte riktigt om jag nu tar mig vatten över huvudet men vill tro att jag skulle kunna få mer än ett C i matte kurserna och även i fysik. Detta baserar jag på att jag knappt jobbade med någon matte eller fysik under min tid på gymnasiet. Det blev kurser som inte prioriterades pga att allt annat i skolan gjorde det samt att min start med läraren inte var den bästa. Vilket ledde till att jag knappt vågade ställa frågor när jag inte förstod för att jag då kände mig dum och detta ledde till att jag hamnade efter.

    Om jag får C i matte 1, 2, 3 och 4 så hamnar mitt snittbetyg på 16.82.
    Om jag även får C i fysik 1a och E i fysik 2 så hamnar det på 17.40.

    Drömmer jag mig bort och inbillar mig om att jag får A i alla mattekurser så kommer jag hamna på 18 ungefär.

    Min fråga är hur jag ska gå tillväga för att plugga hela mattekurser så effektivt som möjligt inför tentor. Ska jag låna någon mattebok från biblioteket? Använda mig av internet? Isåfall hur? Några tips som kan vara bra att veta? Ska jag tenta av?

    En annan fråga jag har är hur jag ska plugga inför HP?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan!

    www.matteboken.se finns mattekurser upplagda för repetition/självstudier.

    Om du bor i en stad där en Räknestuga finns, som drivs av Mattecentrum, har du tur för att du kan då kostnadsfritt få hjälp där.

    Du kan göra Prövningar i matematik 1a, 2a och 3b och sedan 4.

    Ang.Högskoleprovet
    Inför matematiska-logiska delen av HP kan du plugga med Mattecentrum. Bra "träning" inför HP är att Göra HP på riktigt (och se första försöket som "att testa och se hur det går").