Moa
    Jag började gymnasiet nu i höstas och har inte trivts på varken av de jag gått/går på. Jag hade inte så bra betyg när jag slutade nian heller så vet inte riktig vad jag ska ta mig till. Vill hoppa av och börja om när jag pluggat upp mina betyg igen men vet inte hur man gör.
    • : hoppa inte av innan du har ngt. annat. Det är nästan alltid bättre att gå i skolan, även om man inte trivs. Har ni ingen Kurator på skolan? Be dina föräldrar ringa till utbildningsförvaltningen på kommunen. Sök jobb! får du jobb, kan du byta från att gå i skolan till att börja jobba.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,
    när du skriver "när jag pluggat upp mina betyg igen" - vad menar du då?
    ******
    Går du på ett nationellt program eller på IM, något av introduktionsprogrammen?
    Utan att veta mycket mer om din situation är det väldigt svårt att ge råd.
    ***
    Allmänt gäller
    Det är inte obligatoriskt att gå på gymnasiet; man kan söka jobb när man har gått ut grundskolan. Du har rätt att skriva in dig på Arbetsförmedlingen.
    Om du är 17 år, kan du snart söka till folkhögskolorna - det är viss skillnad mellan gymnasiet och miljön på folkhgöskolorna. Kika på www.folkhogskola.nu (det är från det året som man fyller 18 år som man kan börja på en Allmän kurs på en folkhögskola - om man kommer in). Du har rätt att söka till alla de olika folkhögskolorna i hela Sverige; många folkhögskolor utanför storstäder har internat/elevboende.
    ***
    Prata gärna med kurator och med annan skolpersonal.
    Vad säger dina vårdnadshavare?
    Mvh
    ANNA

    • :

      All min skolas personal är invalida och går inte att prata med. Jag har försökt men det går inte med någon. Dessutom blir jag ut hängd av flertalet lärare. Jag går hantverk hudvård men läser grund engelska. Jag vill ju gå gymnasiet vill inte hoppa av men det känns hopplöst att gå kvar när jag inte lär mig något och bara blir uthängd.

    • Anna : Om du går engelska Grund, fick du Dispens, dvs Undantag gjordes (du hade alltså tur att du blev antagen); som icke-behörig till gymnasiets nationella program, har du inte så mycket val. Om du får godkänt betyg i engelska grund, blir ditt läge bättre - då ska du kunna konkurrera om plats på gymnasiet, utan att vara beroende av vad rektor beslutar om på just den gymnasieskola dit du söker.
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Moa,
    det är väldigt tråkigt att du inte trivs.
    ...eftersom du är under 18 år, bör dina vårdnadshavare hjälpa dig. De kan till exempel kräva ett möte med rektor, kurator, din klasslärare alla samlade i samma rum samtidigt och att ni tillsammans kommer fram till en lösning om hur skola ska göra för att hjälpa dig på det bästa möjliga sätt.

    Vi på Fråga SYV vet inte exakt vad som har hänt och du behöver inte berätta det i ett Öppet forum där alla kan läsa alla frågor och svar. Vi kan inte heller ändra reglerna. Utan godkänt betyg i bland annat engelska är man inte behörig till gymnasiets nationella program och att man blir antagen är ett Undantag, som rektor kan bevilja, men det är inte elevens rättighet... Vilken hjälp du behöver för att uppnå godkänt i eng grund och relevant hjälp i andra ämnen och om den hjälpen går att få, kan vi inte heller svara på.
    Vi kan endast ge råd att du gör ditt bästa: kommer i tid, är uppmärksam på lektionerna och gör ditt bästa i varje ämne, men om du gör allt detta men ändå inte kan hänga med så pass att du får godkända betyg, då behöver du extra-hjälp och här är frågan Exakt vilken hjälp? och om din skola kan ge den hjälpen?