Hej Linnea,

    så som reglerna ser ut idag /de kan förändras/ - ger godkänt betyg i moderna språk 3 en halv meritpoäng. Om du fortsätter till nivå 3 och får godkänt betyg, borde du få 0.5 i merit.

    Om du tänker på meritpoäng, så kan du tjäna dem även utan moderna språk - t.ex genom Engelska 7 och högre kurser i matematik.

    Ang. "inte gå dit" - vill jag avråda från det. Om du i stället för Moderna språk 1 vill läsa någon annan kurs, måste du göra ändringar i din studieplan. Jag tvivlar på att du har moderna språk 1 som "utökad kurs", U-kurs, utöver heltidsstudier; utan jag tror att kursen i moderna språk 1 inom inom den "vanliga" heltidsutbildningen - och i så fall om du uteblir från undervisningen, är det "skolk" och du kan kanske snabbt bli av med studiebidraget från CSN /redan vid 4 timmar skolk drar CSN in hela studiebiderage/.

    Sedan kommer du inte heller uppfylla kraven för Examensbevis (gymnasieexamen) och får Studiebevis i stället, om du mot slutet av åk3 kommer att sakna tillräcklig "volum" av kursbetyg.

    Om det är så att du inte vill läsa moderna språk och det är ej obligatoriskt på ditt program, vilket jag inte vet, eftersom du inte skriver vilket program du går på - prata med SYV på din skola och försök göra ändringar i din studieplan (få en annan kurs i stället för moderna språk 1).

    Bästa hälsningar

    ANNA