Mia
    Hej!

    Jag har sökt till tandläkarprogrammet på Karolinska i Stockholm och även Malmö Universitet till HT18. När jag väl sökte så visste jag att Göteborgs Universitet också hade programmet men av någon anledning kunde jag inte hitta det på antagning.se och struntade i det. Efter ett tag fick jag reda på att man visst kunde söka till GU och det var det jag helst ville (efter Karolinska eftersom jag bor i STHLM). Jag har även läst att GU ska vara bättre och mer känd internationellt när det kommer till odontologi.

    Mitt meritvärde från gymnasiet är 20,83 och jag vet inte om jag kommer in i Stockholm då det är många som söker dit. Men saken är den att...om jag nu kommer in i Malmö, är det då värt det att flytta dit och plugga en termin för att söka till VT19 på Göteborgs Universitet? Jag vill hellre bo i Göteborg än i Malmö. Jag är jätte förvirrad och vet inte vad jag ska göra.

    Just nu läser jag första året på ett civilingenjörsprogram och jag hatar det verkligen. Jag vet inte ens varför jag valde det här då jag avskyr matte och gillar kemi och biologi mer. Vad tycker ni jag ska göra? Jag har funderat på att vänta till VT19 för att komma in på GU, men tänk om jag inte kommer in då? För då är det verkligen kört, jag vill inte att tiden går och jag blir för gammal (är 98:a).

    Jag skulle verkligen uppskatta ett svar så fort som möjligt för jag har suttit och tänkt på det här i snart ett halvt år nu och det har gett mig så mycket ångest och påverkat min psykiska hälsa.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mia,

    vi vet ännu inte om du kommer in på tandläkarprogrammet någonstans, t.ex i Malmö, eller hur? Jag tycker vi bör invänta Antagningsbesked.

    Om du kommer in i Malmö, så tycker jag du kan gott tacka Ja och försöka hitta bostad i Malmö så att du kan börja läsa där. Detta för att du skriver om att du "hatar" den utbildning som du läser nu.
    Vad händer sedan - får man vänta och se.
    Första frågan är om du kommer att tycka om tandläkarprogrammet. Gör du det, så kanske du kan tänka dig läsa alla fem år i Malmö i så fall. Även om du tycker mer om Göteborg, så kanske det ändå är värt att läsa i malmö om du nu kommer in där och börjar läsa där.
    Man får vänta och se vad som händer.
    Dina intressen och mål i livet kan också ändras. Du är fortfarande mycket ung. Du är 20 år i år. Det är inte någon hög ålder. :)

    Det finns exempel på att folk som är över 50 år kommer in på långa högskoleutbildningar, blir klara och jobba sedan som t.ex läkare.
    Det är absolut inte för sent för dig.

    Om du inte kommer in på tandläkarprogrammet?
    Kan du tänka dig läsa ännu en termin på din nuvarande utbildning? Om inte - begär studieuppehåll med bibehållen studieplats; detta för att i fall du får det beviljat och kommer senare på tankar om att du ändå vill komma tillbaka till din nuvarande utbildning - då har du en färdig plats som väntar på dig.

    Ännu ett alternativ är att söka jobb och jobba ett tag, tills du kommer på vad du egentligen vill.
    Om du hatar din nuvarande utbildning så mycket att du ej kan stå ut, läs färdigt den här terminen; ta högskolepoäng i alla pågående kurser (om möjighet finns) och hoppa av i så fall. Om du sedan ej till hösten kommer in på en annan högskoleutbildning, får du väl i så fall söka jobb.

    Ang. inte hitta en utbildning på Antagning.se - de har en mycket bra telefon-stöd. Tel.nr är 0771-550720 och svarar på vardagar mellan kl.9 till kl.16 och det brukar inte ta lång tid innan man kommer fram; då kan man få hjälp att hitta den utbildning som man ej kunde hitta på egen hand.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!
    Julia syv

    • : Tack för svaret!
    • : En fråga till bara. Är det möjligt att byta från Malmö Universitet till GU senare? Typ efter en termin eller två?
    • Liselotte :

      Den frågan - om byte av utbildningsort - måste du ställa till det lärosäte dit du vill byta. Svar beror på flera olika saker. Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig (om just byte av utbildningsort). Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, ska försöka svara på din kommentar - om möjlighet att byta från en ort till en annan /samma utbildning/.

    Jo, det är inte förbjudet att byta, men det finns flera olika saker som kan tyvärr sätta "stopp" för bytes-planerna.
    Plats (ledig plats) måste finnas på den utbildningen, dit du vill byta; om ingen plats finns - kan man inte byta.
    För det andra, så måste utbildningsupplägg stämma överens, dvs kurser måste läsas i samma ordning på de två orter (vilken man i och för sig kan kolla upp - på förhand).
    Sedan, om plats finns och även utbildningsupplägg stämmer överens, kan det finnas fler studerande som vill byta, än det finns platser - då uppstår det Konkurrens. Det lärosätena i så fall brukar "gå på" är hur bra man klarade sina tidigare studier.
    Du kan vända dig till de utbildningsansvariga på GU´s tandläkarprogrammet och fråga om de kan berätta mer om hur de hanterar förfrågningar om byte av ort (byte till deras utbildning).

    Vänligen och lycka till!
    L.

    Liselotte