Nellie
    Hej,

    Jag ska nu snart söka högskola och är väldigt splittrad. Jag är utbildad djurvårdare sedan gymnasiet och funderar nu på om jag ska studera Etologi och djurskydd eller biologprogrammet med en master inom djurskydd. Ger biologprogrammet en bredare utbildning med större framtidsutsikter? Eftersom jag redan är djurvårdare så kanske etologprogrammet mer bygger vidare på utbildningen jag redan har? Samtidigt kanske man får ett större kontaktnät om man läser på SLU. Vad tror ni ger bäst framtidsutsikter? Efter min utbildning kan jag tänka mig att jobba på djurpark, länsstyrelsen som djurskyddsinspektör, med forskning m.m.
    Tack på förhand.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nellie,
    programmet Etologi & Djurskydd på SLU verkar starta från hösten, alltså nästa gång blir sökbar under våren 2020 till start höstterminen 2020; du kan alltså inte söka till den med start i januari... planerar du på längre sikt? eller vill du börja läsa snarast? Om du vill läsa snarast, måste du hitta ngt att söka som startar på våren och är sökbart nu.
    Annars, så alla de alternativen som du nämner är "bra vägar att gå", skulle jag säga.
    För det första, så har du inte "ett enda mål" - t.ex skulle det enda målet vara att jobba som Zoolog vid djurpark men du kan tänka dig lite olika (närliggande) yrken. Dina intressen och mål kan också förändras (under resans gång) och detta även pga nya rön som kanske tillkommer under de närmaste åren.
    Du får gärna läsa på utbildningarnas hemsidor och samråda med studievägledare och utbildningsansvariga på de utbildningar som väljer mellan.
    Lycka till!
    Julia