Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du vill komma in på universitet i Sverige, tänk på att de flesta utbildningar på universitet i Sverige har undervisningsspråk Svenska (inte engelska eller ngt annat språk) och du behöver i så fall för formell behörighet i ämnet svenska antingen ha godkänt betyg i gymnasial kurs Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 eller godkänt resultat från TiSUS-testet.
    Och vad gäller icke-formell "behörighet" så behöver du kunna svenska mycket bra inkl.kunna många svåra svenska ord och kunna uttrycka dig flytande både i tal och i skrift - detta för att klara av utbildningen på universitetet (om undervisningsspråk på högskole-universitetsutbildningen blir svenska).
    Med det sagt, så finns det många personer som har sina gymnasiala utbildningar från andra länder, som kommer in på svenska universitet och läser med undervisningsspråk svenska och klarar sina utbildningar, så det är definitivt inte omöjligt.

    Studie- och yrkesvägledare