Sofia
    Hej!
    Jag har tänkt i Peru, Lima då min pappa har tänkt att skaffa en lägenhet därborta. Går för tillfället i årskurs 1 i samhällsprogrammet med inriktning samhällsvetenskap.
    Det jag undrar är:
    - Vilket program kommer jag få vara tvungen att söka till eftersom att dem inte har samma skolsystem och kunskapskrav som i Sverige? Vill fortfarande vara behörig till de svenska universiteten när jag kommer tillbaka till Sverige.
    - Om jag börjar i gymnasiet under sommaren eller hösten därborta(beroende på när jag åker i år) , kommer jag vara tvungen att gå om ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    utifrån hur du beskriver din situation, skulle jag råda dig att överväga följande alternativet: gör ditt bästa i alla kurser du läser nu och försök få så bra kunskaper och så höga betyg du kan i slutet av läsåret;
    kika på skolorna i Peru (Lima) som erbjuder IB-diploma (det internationella gymnasieprogrammet, som erkänns i så gott som alla länder);
    exempel på skolorna som erbjuder IB-diploma är Alianza para la Promoción de la Educación SAC; André Malraux; CEP Altair SAC; se info om ännu fler skolor i Peru som erbjuder IB-diploma på ibo.org/programmes/find-an-ib-school.
    Allmän info (på svenska och på engelska) om IB-diploma finns på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB
    ***

    Fördelen med IB-skolorna är att det är samma utbildning, trots att den erbjuds i olika länder, som erkänns världen över; med diplom från IB är det absolut möjligt att konkurrera om plats på universitetet i Sverige (dock kan du behöva läsa till kurser i svenska). På universiteten i Sverige är utbud av utbildningar som har andra undervisningsspråk än svenska, rätt så begränsat (de flesta utbildningar läser man på svenska och då måste man även ha godkänt betyg i tredje kursen i "gymnasiesvenska" - Svenska 3 eller SAS, Svenska som andraspråk 3).

    **************
    Om du inte vill eller kan komma in på IB-skola i Peru, titta även på alternativet att söka till Korr-on-line (studier på distans); om minst en av dina föräldrar flyttar till utlandet för att jobba där, kan du t om ha rätt att läsa på distans (annars söker du till Korr på "vanligt sätt", precis som andra elever som önskar läsa på distans, utan att "ha rätt" att få en distans-plats).

    **************
    Förutom IB, det kända Internationella skolformen, och Korr-on-line, som en svensk gymnasieskola på distans, kan vi tyvärr inte ge några råd om studier på gymnasienivå om man bor i Peru; vi har inte någon expert inom det område och känner inte till vilka skolor som finns i Peru (det får du och din familj få reda på - på egen hand) och vi kan inte heller säga ngt. om dina möjligheter att komma in på de peruanska skolorna eller vad för behörighet du får efter studier där.

    Vänligen och Lycka till!
    ANNA