Matilda
    Jag ska iväg ett år utomlands och plugga, och jag åker om ett halvår. Jag går i Åk 9 nu och funderar över hur tanken är när jag ska söka? Ska jag söka samtidigt som resten av klassen, och då välja den linjen jag absolut vill gå när jag kommer hem redan nu, och då typ pausa ansökningen tills året därpå, eller ska jag vänta tills jag är hemma nästa år och söka då? Jag har fått olika svar om hur jag ska göra från två olika SYV. Det kan vara värt och nämna att jag INTE åker som utbytesstudent, då jag har dubbelt medborgarskap till dit jag ska. Så min fråga kort, när ska jag söka?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Matilda,
    jag tycker du ska söka nu, dvs i år, men samtidigt vara beredd att söka om - söka på nytt även nästa år.
    Jag ska förklara...
    Du förlorar inget på att göra din ansökan i år. Om du kommer in - ansöker du direkt om att få behålla din plats till nästa höst (pga du ska studera utomlands, kan inte skola vägra att hålla platsen för dig - viktigt att du uppger att du just ska Studera; att det inte som utbytesstudent, bör ej spela roll).
    Sedan, om du under året utomlands ändrar dig och vill söka ngt.annat till gymnasiet, så kan du göra det.
    Jag tänker också på att - om det "händer ngt." och du ej åker utomlands, t.ex om du ändrar dig... - så har du plats till hösten 2019 på gymnasiet.
    Varför du kan behöva söka om - kan ex. vara pga den gymnasieskola som du kommer in till ht-19, kanske ändrar utbildningsutbud och ej erbjuder samma program/inriktning från ht-20 (i så fall kommer du behöva söka om nästa år).

    Sammanfattning
    Sök i år, men var beredd att söka om nästa år.

    Hälsningar
    Peter syv
    P.S Presentationer av alla gymnasieskolor i Sverige och svenska gymnasieskolor utomlands kan du se på gymnasieguiden.se/gymnasium.