Saleh
    Hej!
    Jag har läst första året på gymnasiet på samhälesvetensskapsprogrammet där fick jag 850p. Sedan fick jag möjlighet att jobba då bytte jag till komvux eftersom på komvux har man möjlighet att läsa på distans. Jag försatte läsa på samma programmet men på vux och snart förhoppningsvis är jag behörig (examen från Vux) till högskola eller universitet ht18. Alltså 1 år på gymnasieskolan 850p och 2 år på vux 1550p, summan är 2400. Frågan är om jag hamna på urvalet till högskola på grupp b1 eller komplettering grupp b2 där möjligheterna är mindre att komma in? Vad ska jag göra för att inte hamna i grupp B2?

    Tack!
    Hälsningar!
    Saleh

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Saleh,

    info (ovan) är från https://antagning.se - och du måste ha MINST två tredje delar av poäng i Examensbeviset från vux - Komvuxkurser (där du fick betyg på komvux och inte på ungdomsgymnasiet; även om det är samma kurser man läser på gymnasiet & på komvux, så är Betygs-koder olika).

    jag undrar ang. betyget i Idrott och hälsa 1... - ? har du det betyget från gymnasiet och i så fall: inkluderar du det betyget i de 850p. som du har från gymnasiet?
    Saken är den att det är en ändring i reglerna från 1 jan 2017 - kan inte längre betyg i Idrott och hälsa 1 ingå i examensbevis från komvux.
    Du måste alltså ersätta det betyget med ett annat betyg - dvs läsa eller göra prövning i ännu en 100p.kurs.
    *************
    Men om det är så att du redan har bortsett från betyget i idrott och hälsa - så måste du ha 1600 poäng /minst/ från komvux kurser; du kommer att ha 1550 p. och det fattas med det minst 50 p. komvux-kurser... Dock kan det bli svårt att skaffa betyg i en 50 p.kurs; det finns få 50 p.kurser... sedan måste du få ihop det också  -  till att det ska bli exakt 2400 poäng. du ska därför troligtvis behöva skaffa dig betyg i 100poängskurs.

    Du får gärna visa mitt svar till SYV på komvux; hen förstår alldeles säkert vad jag skriver om.
    ******
    Om du tar ut examensbevis med 850 p. kurser från gymnasiet och 1550p. - från komuvx - då är det så att du kommer med det examensbeviset endast prövas i BII, kompletteringsgruppen. Tråkigt att det är i ditt fall så lite som 50 p. som kommer att göra skillnad... men reglerna är tydliga - "MINST två tredje delar... och det betyder - Minst 1600 p. komvux kurser ska du ha i ditt examensbevis" för att kunna prövas i BI, direktgruppen.

    Hälsningar och lycka till!

    Peter syv

    • : Hej Peter! Tack för ditt snabbt svar! Jag uppskattar verkligen det. Du har förklarat mycket saker. Nu har jag möjlighet att läsa religion 2 50p. Om jag läser det till den här terminen, kommer jag att släppa B2? Eller måste jag läsa 100p på någon kurs. Men jag kommer att få 2450p med religion 2 eller 2500 med 100p kurs. Men om jag läser någon kurs nu 50p eller 100p kommer jag att prövas i B1?
    • Anna : Svar på din fråga beror på Exakt Hur ditt Examensbevis kommer att se ut. För att det ska bli rätt - be SYV på komvux om svar. Det är komvux i den kommunen som kommer att ge dig ditt examensbevis, som du behöver få svar på. Vad vi säger.. kommer inte spela någon roll. Det är komvux i din hemkommun som utfärdar ditt examensbevis; det är sedan Antagning.se som placerar dig i de urvalsgrupper där du har rätt att prövas i. Oavsett vad vi eller någon annan svarar dig, kommer det inte att spela någon roll. Det är därför bäst för dig att få svar från Antagning.se och att be komvux i din kommun att utfärda examensbevis som kommer att prövas i BI, direktgruppen. Syv på komvux borde känna till reglerna; om hen inte gör det, kan hen söka hjälp hos en betygsexpert. Det är rektor på komvux som är ytterst ansvarig.
    • : Tusen tack för hjälpen!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Läs alla kommentarer