Linnea
    Hej!
    Jag funderar på om jag ska välja naturvetenskaprogrammet eller ekonomiprogrammet inriktning ekonomi. Jag gillar ämnena inom No förutom fysik och jag har inte så jätte jätte jätte svårt för matte. Däremot är jag även intresserad av ekonomi företag affär osv. Så jag vet inte om jag ska ta natur eller ekonomi.
    Fördel med natur: jag kan bli vad som helst.
    Nackdel: tror att det kommer bli alldeles för mycket plugg, för många prov osv, får ingen fritid, måste plugga varje dag för att hinna med allt.

    Ekonomiprogrammet fördel: tror att det kommer bli mindre plugg.
    Nackdel: kan inte bli vad som helst utan att komplettera.

    Inom framtiden skulle jag antingen vilja bli tandläkare eller ekonom! Har inte bestämt mig riktigt. Så jag undrar, om jag bestämmer mig att jag vill bli tandläkare, hur lång tid kommer jag få behöva komplettera på komvux efter ekonomiprogrammet? Jag antar att man kan söka till ekonomprogrammet efter ekonomiprogrammet?

    Vilken ska jag välja?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Att man kan bli "vad som helst" efter naturvetenskapsprogrammet är inte riktigt sant, för att man måste också få tillräckligt höga betyg. Med bara godkända betyg blir man Behörig, men sedan måste man också Komma in t.ex  tandläkarprogrammet och där räcker det inte ens med alla A betyg, utan man måste även ha meritpoäng Eller så måste man få mycket högt resultat på högskoleprovet.

    Utifrån det du skriver, tycker jag Ekonomiprogrammet blir bättre alternativ för dig!

    • : Hej! Okej tack för svar. Jag har några frågor kvar. Om jag väljer ekonomiprogrammet hur lång tid tar Det att komplettera på komvux för att bli behörig till tandläkareprogrammet ? Eller till civilingenjör? Om vi säger att jag väljer natur istället, så kommer jag göra högskoleprovet år 2 och 3, så är det inte bättre om jag går natur med tanke på att jag blir behörig till alla universitets program? Och jag kanske inte kommer få så höga betyg på naturprogrammet men kanske visar bra resultat på HP.
    • : Om jag tar ekonomi måste jag komplettera på komvux för att bli civilingenjör ellee tandläkare så är det inte bättre att gå natur och samtidigt göra HP år 2,3.
    • Peter : På ekonomiprogrammet finns det 2 inriktningar - på inrikt.Ekonomi är matte 3 en obligatorisk kurs, men på inrikt.Juridik är det en valbar kurs. Jag skriver nu ett nytt svar.
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linnéa,

    Behörighet till Civilingenjörsprogrammen är godkända betyg i Matematik 4, Fysik 2 och Kemi 2. till Tandläkarprogrammet krävs det dessutom även godkänt betyg i biologi 2.

    Att göra högskoleprovet flera ggr är bra, det rekommenderar vi. Hur högt resultat du får, kan inte jag svara på. Resultat på högskoleprovet brukar "växa" till fjärde-femte gången man gör provet och sedan ligger på ungefär samma nivå.

    Om du är säker på att det är tandläkare eller civilingenjör du vill bli, och inte kan tänka dig ngt. annat yrke<<, då är det kanske, precis som du själv skriver, att välja Naturvetenskapsprogrammet, inriktning naturvetenskap.

    Bästa hälsningar

    Peter syv