Pandra girl

    Jag är en ambitiös tjej som går ut 9an med 300-312,5 merit. Jag har pluggat mycket ända sedan 7an men mått väldigt dåligt och har en ganska dålig relation med plugg. Men jag har kämpat mycket. Nu ska jag välja vilken linje jag ska gå. Värt att notera att jag ofta får panik attacker då jag är så pass stressad över skolan och mitt liv cirkulerar runt skolan. Jag vill välja natur pga behörigheterna men vet inte om jag klarar av det. Då jag vet att jag kommer vara missnöjd med mig själv om jag inte får B eller A i alla ämnen. Plus har jag hört att det ska vara jätte tufft på natur och redan nu tycker jag skolan är jobbig och känner mig skoltrött. Samtidigt vill jag kunna vila efter gymnasiet och inte nervösa oroa mig för att inte komma in på den linje jag vill. Jag har A i alla so ämnen medan jag har A och B i alla no ämnen och B i matte. Så man kan ju säga att so är jag Något bättre på. Men jag tycker nog det är jobbigare att plugga till so prov än matte och no prov då det är mycket info man måste kunna. Men sen har jag hört att på Sam att man får göra mer inlämningar vilket jag tycker låter skönt då prov är det jag hatar mest. Jag får en så grov ångest över prov och skippar ofta dem och gör dem i efterhand i nuläget. Frågan är igentligen då om jag ska välja natur eller samhälle? Viktigt att notera är också att jag tror jag kommer kämpa mycket oavsett vilken linje jag väljer så det jag tänkte är att det är lika bra att ta natur då. Jag är väldigt osäker på vad jag ska bli i framtiden och tänker att man kommer in på allt. Men vad är skillnaden gällande behörighet mellan dessa två linjer, går det snabbt att plugga till samma behörighet som natur på konvux om man går Sam och är natur så mycket svårare och mer plugg? Eller är det typ samma.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är oroande att läsa om att du har panikattacker på grund av stress. Hälsan är jätteviktig, både den fysiska och den mentala/psykiska. Har du hört ordspråket "Den friske har tusen önskningar och den sjuke bara en"?
    Jag tycker det är mycket viktigt att ta itu med panikattackers-problematiken och det snarast. Har du pratat med sjuksköterska och med kurator på din skola? Gör det! Boka tid så fort som möjligt, är mitt råd.
    Gymnasieval är inte så viktigt som din hälsa, är min fasta åsikt.
    Om du inte ska kunna delta i undervisningen på grund av din hälsa, då kvittar det på vilket gymnasieprogram som du är inskriven; du ska ju ändå inte kunna plugga ju.
    Sjuksköterska och kurator på din skola kan, om de finner det nödvändigt, förmedla kontakter till en skolläkare och/eller till en psykolog. Det kan hända att du under nästa läsår behöver bli sjukskriven och jobba för att återfå din hälsa så att du ska kunna gå på gymnasiet året därpå.
    Att du skippar proven och genomför de i efterhand kommer inte funka på gymnasiet, är jag rädd. Det är strikta krav på närvaro på gymnasiet om eleven vill behålla utbetalningar från CSN (studiehjälpen); dina vårdnadshavare får veta att du skippar skola ibland; även om gymnasieskolan inte meddelar dina vårdnadshavare, så lär de märka att utbetalningar från CSN har slutat komma in på kontot. Gymnasieskola kan kräva att du uppvisar läkarintyg (sjukskrivning för den dagen du skippar skola på grund av ett prov).
    Jag undrar om vad dina vårdnadshavare (föräldrar) säger om att du skippar proven och gör de i efterhand? Har inte din skola meddelat dem om det? Det är mycket oroande, tycker jag, att du mår så pass dåligt och det verkar inte som att du får relevant hjälp för den situationen som du befinner dig i (du nämner i alla fall inte ngt om det i din fråga).
    Men som svar på just den delen i din fråga som handlar om att välja "rätt" gymnasieprogram, så finns det många fler program än endast NA och SA. Det kan hända att ett av yrkesprogram skulle passa dig mycket bättre. Det finns många fördelar i att läsa på ett yrkesprogram, kika gärna på framtid.se/blogg/valj-den-breda-vagen-fram-ga-pa-gymnasiets-yrkesprogram!
    Det finns ingen gymnasial utbildning som ger behörighet till alla eftergymnasiala utbildningar. Det är helt omöjligt att bli behörig till precis alla eftergymnasiala utbildningar. Om du inte alls vet vilket yrke du vill satsa på i framtiden, så är mitt råd att du väljer på gymnasiet att läsa ngt som du tycker är roligt och inte speciellt svårt. Kanske gillar du laga mat? Varför inte söka till RL i så fall? Kika på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/RL
    Vill du få körkort för personbil den dagen du fyller 18 år och inte behöva betala massa pengar för körlektionerna? Varför inte söka till FT/transport i så fall?
    Gillar du djur? Kika på gymnasieprogram/NB/djurvard
    Mår du bra av att vistas i naturen? Det finns en ganska ny utbildning (sedan några få år tillbaka) som heter Naturturism, se gymnasieprogram/NB/naturturism
    Det är viktigt att du tar stor hänsyn till dina styrkor, svagheter och personliga behov när du gör ditt gymnasieval. Och hälsa/välmående är det viktigaste att ta hänsyn till.

    När det gäller skillnaden i behörighet mellan naturvetenskapsprogrammet och samhällsvetenskapsprogrammet (SA), så är det viktigt att, för det första, veta vilken nationell inriktning på NA du skulle välja inför årskurs 2 (det är stor skillnad vad gäller de två inriktningarna på NA) och det är inte alla gymnasieskolor som erbjuder båda inriktningar; kommer du in på en skola som endast har en inriktning på NA, då läser du den inriktningen utan att kunna välja den andra inför år2.
     Generellt sett så stämmer det att naturvetenskapsprogrammet ger en bredare behörighet, framförallt inom naturvetenskapliga ämnen, medan samhällsvetenskapsprogrammet ge en bredare behörighet inom samhällsvetenskapliga ämnen; exempel - vill man efter gymnasiet utbilda sig till lärare med behörighet att undervisa i bl a samhällskunskap, då behöver man godkänt betyg i gymnasial kurs samhällskunskap 2 och den kursen ingår inte i NA (kanske kan väljas som valbar på NA, kanske inte...).

    Om en elev tar examen från samhällsvetenskapsprogrammet men ändå vill ha möjlighet att läsa in behörighet för högskolestudier inom naturvetenskapliga områden, kan hen göra det genom att läsa mer matematik och naturvetenskapliga kurser på Komvux eller på en folkhögskola. Det brukar ta ett läsår att uppnå full naturvetenskaplig behörighet men detta är möjligt även om eleven tog examen från ett av de yrkesprogrammen. Går eleven ett yrkesprogram och låter bli välja bort svenska 2,3 och engelska 6 samt väljer till en kurs matematik 2a (vilket är oftast möjligt att göra på alla yrkesprogram) då kan den eleven uppnå full naturvetenskaplig behörighet på precis samma sätt och på samma tid som en annan elev som gick SA på gymnasiet.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare