Astrid

    Hej, jag ska välja gymnasielinje snart och jag tror att jag har bestämt mig för att ta naturvetenskapsprogrammet. Ändå så känns det inte 100% rätt. Jag oroar mig ganska ofta om hur vidare jag kommer klara mattekurserna eller inte. Just nu håller jag på att läsa matte 1c och tycker än så länge att det är kul och utmanande ibland. Matten har varit lite svår för mig och när jag inte förstår tappar jag lätt koncentrationen. Det är här jag börjar tvivla på mitt val. Ändå känns det som om det inte finns någon annan linje jag vill gå. Jag älskar biologi och kemi (betyg A) och speciellt bioteknik. Andra ämnen som engelska, svenska och bild är också roliga och intressanta. I framtiden vill jag jobba som exempelvis Civilingejör inom bioteknik, biolog eller något liknande. Att ta samhällskunskaplinjen eller en annan linje känns orimligt för mig. Därför känns det som om jag bara kan ta natur. Innerst inne vet jag också att jag hade blivit besviken om jag inte valde natur. Är det värt att välja natur även fast man inte är jättebra på matte (betyg C)? Hur ska jag göra/tänka för att bli säkrare i mitt val?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Astrid, de yrken du nämner i din fråga passar det mycket bra att läsa på Naturvetenskapsprogrammet på - för att sedan satsa på dem.
    Jag tycker att med betyget C i matte från grundskolan och när du redan läser matte 1c redan innan du började gå på gymnasiet - så har du alla förutsättningar att klara av NA-programmet utan några problem.
    Tips som jag kan ge är att

    1) boka provgå /skugga/ på NA-programmet, bli elev för en dag på gymnasiet;
    2) prata med dina lärare, föramförallt med matte-läraren;

    3) välj gymnasieskola som erbjuder båda inriktningar på NA-programmet (detta för att du i så fall ska kunna bestämma dig ang inriktning senare, under åk1, innan åk2) - på inriktningen naturvetenskap-och-samhälle läser man mindre matte.

    4) läs så mycket matte du kan med hjälp av www.matteboken.se

    Hälsningar

    Daniel