Emma
    Hej! Jag är väldigt sugen på att börja plugga nu efter att ha jobbat sedan jag tog studenten. Jag gick samhällslinjen med inriktning samhäll på gymnasiet. Jag vill jobba med människor och har funderat på någonting såsom kurator, familjerådgivare, socialsekreterare eller liknande. Är det socionomprogrammet jag ska välja då eller är det något annat som är mer lämpligt? Hur vet jag om jag har behörighet? Att jag börjar plugga kräver även att jag flyttar, hur väljer jag vart jag vill plugga och vad är bäst?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!

    Socionom är en mycket bred utbildning och en bra grund för framtida karriär om man vill jobba som kurator, familjerådgivare, socialsekreterare eller med ungdomar "på glid" eller med missbrukarproblematiken och/eller med människor som befinner sig i kris.

    Yrke Socionom är ett samlingsnamn för flera olika närbesläktade yrken såsom kurator, familjebehandlare, socialsekreterare mm.

    Jag tycker att det är en mycket bra idé att satsa på Socionomutbildningen nu, när du är sugen på att börja plugga igen.

    Behörighet till Socionom är godkända betyg i Matematik 2 och i Samhällskunskap 1b. Dessutom krävs det alltid till alla högskoleutbildningar att man har Grundläggande behörighet. Hur vet du om du är behörig? Jo, se om du fick Examensbevis (att rubriken/överskriftet på dokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet är just Examensbevis). Om du har fått Examensbevis från Samhällsvetenskapsprogrammet, har du Grundläggande behörighet. Se sedan om du har godkända betyg i Matematik 2b och i Samhällskunskap 1b. Om du har E eller högre betyg i de två kurserna, har du även Särskild behörighet till utbildningen Socionom på högskola.

    Du bör göra ansökan innan 15 april 2016 för att kunna komma in till hösten 2016.

    Ang. var i landet du kan läsa så finns den utbildningen på ganska många olika orter. Du får söka upp till 20 olika alternativ till högskola. Jag hittade Socionomprogrammet på 16 orter. Du kan, alltså, söka till 16 olika Socionomutbildningar runt om i Sverige men du måste givetvis, prioritera "i första hand", "i andra hand" och så vidare.

    En av orter "står ut" bland Socionomutbildningar och det är Gävle, för att de erbjuder Distans. Men med distans menar de att man måste ändå "upp till en gång i veckan" befinna sig i Gävle men för övrigt kan läsa på följande orter: Bollnäs, Hudiksvall, Norrtälje och Södertälje.

    Oftast söker man i första hand nära där man bor (så att man kan pendla) eller till en ort dit man vill flytta. Det är viktigt att tänka på att utbildningsplats på högskola kommer, tyvärr, inte ihop med erbjudande om bostad. Att du kommer in på en utbildning betyder inte att någon annan än du själv har tänkt på var du ska bo eller om du har råd att studera. Studieekonomi och boende bör man ordna själv, på egen hand. Det är därför klokt att i första hand söka till en ort där man vet att man ska kunna fixa boende: antingen att man har vänner/släkt som man kan bo hos eller där bostadssituationen inte är så ansträngd. I annat fall kanske man inte kan utnyttja sin studieplats (om man inte har någonstans att bo).

    På vilka orter Socionomutbildningen kommer att erbjudas till hösten 2016 kan du se på www.studera.nu - en hemsida, där alla högskoleutbildningar i Sverige finns att hitta.

    Jag hoppas du nu fick svar på dina frågor, men hör annars av dig igen.

    Lycka till med din studieplanering!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare