Elvira
    Hej!
    Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag är dock väldigt osäker om jag ska välja teknik eller natur... Jag skulle helst vilja slippa massor av biologi (som jag antar att det är det på natur) eftersom jag har ganska svårt för det, men har ganska lätt för kemi, fysik, matte o.s.v.
    Men är det så stor skillnad angående sådant på natur- och teknikprogrammet? Jag är lite osäker om jag ska välja teknik, då jag är rädd att bli utstött av andra klasser/ i min klass eftersom det är ganska ovanligt att som tjej läsa teknik (jag antar att det är så men vet inte helt säkert)? Varje gång jag säger till någon att jag funderar på att läsa teknik brukar de reagera lite konstigt, så det är också därför jag är lite osäker om jag ska välja teknik eller natur?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elvira! Det allt fler tjejer som väljer teknik, så jag tycker inte det faktum att du tror att det blir få tjejer i kIassen borde stoppa dig från att väIja Teknikprogrammet.

    Tänk inte på vad andra väljer, välj det som du vill läsa! Kika också gärna på yrken som Teknikinformatör>>, t.ex.

    Bästa hälsningar

    Peter SYV

    På TE är Biologi 1 och 2 valbara kurser, inte obligatoriska, man får läsa dem inom Programfördjupningen, men man kan läsa andra kurser i stället och helt slippa biologi. Det kan du se i Programplanen för teknikprogrammet>>