Maya
    Jag gillar att läsa om politik och jag vill gå i samhäll men jag vill jobba på Fn I framtiden och jag har läst att man har större chans att jobba på Fn om man viljer humanistiska programmet.
    Varför är det lättare att få jobb på Fn om man viljer humanistiska programmet? Handlar det om språk? Ska jag vilja humanistiska programmet trots att jag kan prata engelska kinesiska och arabiska?
    • : Det är inte så stor skillnad mellan vilka kurser man läser på Samhällsvetenskapsprogrammet och på Humanistiska programmet.
    • Anna : Om du redan gjort gymnasieval och söker SA eller HU, behöver du inte ändra ditt tidigare val. Detta för att det ej spelar avgörande roll, vilket program du läser på gymnasiet, om det är FN-jobben du siktar på!

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Maya,
    det finns många olika arbetsuppgifter inom FN. Har du kikat på FN-jobb >>> ?

    Som "vägar till detta yrke" - FN-jobben - uppges det HU och SA och även "allmän gymnasiekompetens", dvs man kan få - på sikt - jobb inom FN efter diverse olika gymnasieprogram.
    Jag håller också med "Gästen" som har skrivit kommentar till din fråga; skillnaden mellan utbildningar på SA och HU behöver inte vara så stor. Speciellt om man jämför inriktning "kultur" på HU med SA...

    Söker du till gymnasiet till hösten 2018, dvs i år? har du redan sökt under valperioden, men funderar nu på att ändra din ansökan?
    Sanningen är den att väldigt mycket AV VAD MAN LÄSER PÅ HU ELLER SA beror på VILKA KURSER SOM EN ENSKILD SKOLA KAN ERBJUDA, ej på att det är SA eller HU-programmet.
    Den stora skillnaden är att på SA läser man en extra-matte kurs; det slipper man på HU. Vill du läsa mer eller mindre matte?

    För att kunna jobba inom FN, vilket är din dröm, är det HÖGSKOLEUTBILDNING som gäller; det går inte få jobb inom FN med endast gymnasiekompetens... om inte man vill utföra enkla administrativa uppgifter eller vara värvare /dela ut reklam-blad på gator och torg/ eller ringa till personer och företag och be om donationer till olika projekt. Och bli värvare>> eller telefonkommunikatör>> kan man efter vilket gymnasieprogram som helst och även i vissa fall utan fullständig gymnasial utbildning också.

    Det är jättebra att du kan många olika språk!
    Det är också jättebra och passande för din dröm, att jobba inom FN, att du gillar att läsa om politik!
    ****
    Som direkt och kort svar på din fråga - om det är SA eller HU som är mer passande - så tycker jag att de är lika passande, båda de programmen! :)

    • : Ja, jag har valt samhäll men jag tänkte att byta för att jag hörde att om man viljer humanistiska programmet då har man större chans att få jobb i FN och I allt, och jag har läst också att om man kan mer än 3_4 språk då har man store chans att få jobb i framtiden och det är därför jag tänkte att byta.
    • Anna : Så du tänker byta till HU, inriktning språk?
    • Anna : Det är bra att kunna många olika språk! ja, det stämmer att med fler språkkunskaper kan man ev lättare få jobb inom FN. Sedan är det också andra saker som spelar roll, inte endast språkkunskaper.