Hiba

    Hej! Jag vill söka till röntgensjuksköterskeprogrammet men jag har inte läst matematik 2 a 2 b o 2 c på gymnasiet hur blir det måste jag läsa alla delar för sig själva i komvux eller kan jag bara välja ta matematik 2 så att alla ingår tsm i en kurs? blir så förvirrad för att har kollat runt på så många progam men vet inte vilken jag ska välja så tyckte röntgensjuksköterskeprogrammet va intressant och behöver hjälp med det

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hiba. Du behöver få godkänt betyg i Matematik 2a eller i matematik 2b eller i matematik 2c (i en av de kurserna).
    matematik 2a är lättare att få högre betyg i, så jag rekommenderar att du söker på Komvux att läsa matematik 2a; om komvux i din kommun inte erbjuder läsa matte 2a, sök i så fall läsa matte 2b.

    Vänligen
    Julia

    • : hej jag så mkt föe svaren, jag undrar bara vilken betyg måste mann ha på mate 2a för att kunna söka på röntgensjuksköterskeprogrammet
    • Julia : För att bli BEHÖRIG, vad gäller matte, räcker det med E betyget (alltså Godkänt betyg) i matematik 2a. givetvis är det bra att ha högre betyg, men för behörighet är det OK med E-betyget.
    • Anna : Vill du läsa lite svårare matte - så är det c-spår; och a-spår i matte är lite enklare/lättare och därför även lättare att få högre betyg i; eftersom betyget i matte 2 kommer räknas in i ditt jämförelsetal, när du söker till högskola, är det fördelaktigt för dig att få så högt betyg som möjligt.