Elev
    Hej!
    Jag har nyligen börjat på universitet. Det jag funderat över är om litteratur är som "komplement" till föreläsningar? Jag har hört många säga att det räcker att gå på föreläsningar istället för att läsa böckerna. Stämmer det? Jag har svårt för litteraturen, men förstår föreläsningarna. Jag funderar då det snart är tenta och är rädd att om jag följer deras råd missa mycket fakta.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Linda!

    Jag tycker det bästa är att följa de råd och anvisningar som dina lärare ger. Det är ju de som ska sätta betyg på kurser och det är därför de som vet vad de studerande behöver veta för att klara tentorna. ;)

    Om en högskolelärare/föreläsare säger t.ex "till nästa föreläsning läs sidor... " i "den och den boken" - då tycker jag man bör göra det.

    Det är mycket svårt att svara om du kommer att klara tentorna utan att ha läst någon av de läroböcker som "tillhör" kursen. Det kan inte uteslutas, men det kan inte heller garanteras. Om det är så att du har lätt för att ta till dig det som sägs på föreläsningar, och att du inte missar några föreläsningar, för anteckningar och repeterar sedan det som sades på föreläsningar - så kan det hända att det skulle räcka för att klara tentorna. Dock ger läsning av kurslitteratur alltid ännu mer information och djupare förståelse, och därför är det alltid fördelaktigt att även läsa kurslitteratur.

    Med vänlig hälsning

    Daniel SYV