Josefin
    Själv bor jag i Stockholm så jag tänkte bo hemma till jag hittat någonstans att bo i antingen Stockholm eller Uppsala. Jag har även ställt mig i bostadskön för de båda städerna.

    Så vad planerar jag att studera? Jag vill studera ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan, där mina ämnen ska vara svenska och tyska. Finns det någon klar skillnad mellan Stockholms och Uppsalas universitet om jag väljer denna utbildning?

    Sedan skulle jag gärna vilja studera 1/2-1 år i Tyskland. När jag har surfat runt har jag sett att denna möjlighet finns på de båda universiteten. Och att jag till och med skulle kunna tillgodoräkna mina tyskstudier! Åter igen, finns det någon skillnad mellan universiten i detta avseende?

    Sist men inte minst-studentlivet. Jag är en nörd och jag tycker varken om att festa eller dricka. Så studentlivet är väl inte superviktigt. Jag vill kunna fokusera på mina studier samtidigt som jag har roligt. Jag vet att Uppsala är en bättre studentstad. Vad är för-resp nackdelarna med detta?

    Tacksam för svar!
    Josefin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin,

    jag antar att du kommer att söka till både Stockholms universitet och till Uppsala universitet, men du måste prioritera - i första- respektive andra hand, och vilI därför bestämma vilket av de universiteten som du i första hand vill söka till. Du nämner också att du heIst vill få en egen bostad.

    Bostadssituationen är svår, i Uppsala är den extremt svår, förmodligen svårare än i Stockholm. Därför tror jag tyvärr inte att du inom kort kommer fram i bostadskön. :(

    Mitt råd är att söka i första hand till det universitetet som tar dig kortast tid att åka till från din nuvarande bostad. Pendlingstid är viktig. Tänk att du ska spendera alla de timmarna på att åka fram/tillbaka i flera år.

    Det är bra att det finns möjlighet att åka och läsa i Tyskland både i Sthm och i Uppsala. Så på den punkten är det förmodligen ingen större skillnad.

    Ang. studentlivet - så är det i första hand de studenter (dina blivande "kursare") som ska söka till utbildningar, som precis som du nu, funderar över - vart de ska söka - som i första hand ska utöra "studentIivet" för dig - och ingen vet ännu viIka de blir - då de har ännu inte sökt. Och när de söker, vet vi inte vem som kommer in: man måste bli Behörig och sedan också komma in.

    Du skriver att du vill ha roligt under din studietid och det har jag full förståelse för. Men det kan du själv se till att du får. Du kan ha vänner utanför universitetet och du kan själv dra igång aktiviteter tiIIsammans med dina kursare. Det är ju studenter själva som ansvarar för kårlivet och kåraktiviteter.

    Så - mitt råd till dig är att söka i första hand till det närmsta Universitetet /kortast pendingstid/ från den adress som du har nu. För du vet ännu inte om eller när och definitivt inte var du kommer att ha din nya bostadsadress. :)

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med din ansökan till studier på Universitetet!

    ANNA