Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    det är lita olika hur Reservantagningen till gymnasiet sköts i olika delar av Sverige. Om du är 16 år är du ännu inte myndig; du blir myndig är du fyller 18 år; jag kan tänka mig att dina vårdnadshavare kan kontaktas då, i första hand, och inte du själv... men fråga gärna på gymnasieantagningskansliet - hur just ditt kansli hanterar detta; om gymnasieskolorna redan har tagit "över" reservantagningen - fråga gärna på den skolan dit du vill komma till.
    Du kan i vilket fall fråga på gymnasieantagningskansliet: fråga Vilka kontaktuppgifter rektorerna får - till eleven eller till vårdnadshavare.
    Som sagt, är det olika i olika delar av landet.

    Vänligen och Lycka till!

    Julia