Karl
    Kan man skapa ett konto på antagning.se så man kan få alla sina gymnasiebetyg samlade på en plats on man inte har en gymnasieexamen?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Är det för att du vill se vilka betyg som Antagning.se kommer ha tillgång till utan att du laddar upp betygen själv? Eller för att du tror att du på så sätt kan slippa ta ut examensbevis? Har du slutbetyg sedan innan? Skapa konto borde du kunna göra, även om du inte gör någon ansökan men detta befriar inte från kravet på att ha dokument som krävs för att påvisa din Grundläggande behörighet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag vet man inte kan komma in på universitet utan en gymnasieexamen, jag vill se samtliga mina betyg på en plats, jag har läst i flera olika kommuner och skrivit prövningar i ett antal andra, så, jag vill bara digitalt kunna se samtliga mina betyg.
    • Milla : Skapa konto på antagning.se och se vilka betyg som blir synliga där. Problemet är att inte alla skolor är anslutna till gemensamma betygsdatabaset BEDA.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Karl;

    nu fick vi svar från Antagning.se att de Inte inhämtar några betyg från BEDA, betygsdatabasen, innan Ansökan till någon högskoleutbildning görs. Sedan är det inte säkert att alla dina betyg kommer att synas där i alla fall, även om du gör ansökan till någon höskoleutbildning; detta pga ansluta sig till BEDA är, för skolorna, fortfarande frivilligt.
    Så, du kan givetvis testa göra ansökan till någon högskoleutbildning, bara för att se vilka betyg som dyker i så fall upp på din inloggning på Antagning.se - men det är extrajobb för personal på Antagning.se som blir tvungna att behandla din ansökan när du ändå inte vill eller kan läsa den utbildningen som du gör ansökan till.
    Men nu vet du hur det ligger till. Så, du får själv bestämma vad du gör.

    Vänligen
    ANNA

    • : Ja, jag tar och gör en ansökan för att se om den inhämtar betyg, min ansökan blir avvisad iallafall då jag inte har en gymnasieexamen.
    • Anna : Du kommer få svar OBEHÖRIG, tror jag - från Antagning.se, men du borde då kunna se vilka betyg som dyker upp på din inloggning på "mina sidor". Lycka till!