Christopher
    Hej.
    Jag har läst 60 HP under ett år i musik- och ljuddesign och valde till andra året att sluta utbildningen.
    Min fråga är om det är möjligt för mig att själv handplocka fristående kurser för att samla på mig tillräckligt många poäng för en högskoleexamen? För att sedan läsa 60 poäng musikvetenskap för en kandidatexamen.
    Om det är möjligt, hur vet jag isåfall vilka kurser som kan ingå i en sådan examen?
    Tack så länge.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    varje lärosäte (högskola och universitet) har rätt att själva bestämma rätt mycket vad gäller deras examina.
    De generella/centrala "ramar" för en kandidatexamen är - 180 hp, av dem minst hälften inom sitt "huvudområde"/ämne och kandidatkurs godkänt inom rätt ämne.
    Resten bestämmer varje lärosäte själva. Vad Huvudämne/huvudområde är bestämmer också lärosätena själva. Dock har jag svårt att tro att de ej skulle godkänna att du har t.ex läst med godkänt resultat 90 hp Musikvetenskap - då blir ditt huvudområde just "musikvetenskap", men sedan måste ju också en lämplig kandidatkurs finnas att läsa - för att annars går det inte att uppnå kraven och få ut kandidatexamen.
    Eftersom det är rätt krångligt och det är också så att man kan få olika svar från olika lärosäten, så är det bekvämast och säkrast att läsa ett Program, där kurserna är ihopsatta så att man uppfyller kraven och om man fått godkända betyg i alla kurser - kan man i så fall ta ut kandidatexamen.
    ***
    Om man inte vill eller inte kan läsa ett program, vänder man sig till studievägledningen på just det lärosäte där man vill ta ut kandidatexamen (eller någon annan examen - högskoleexamen, magisterexamen, masterexamen ...) - och gör planering tillsammans med studievägledare på just den institutionen där man ska läsa kandidatkurs, för att det är där man kan ta ut kandidatexamen.

    Hälsningar

    Peter