emma
    Hej! skiljer det sig mycket i lön när det kommer till att jobba som ekonom och att jobba som civilekonom?

    Med vänlig hälsning,,

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma; det är för det mesta Individuell lönesättning och därför mycket svårt att jämföra på det sättet som du önskar - löner för ekonomer respektive civilekonomer. Enligt uppgifter på framtid.se/yrke/ekonom och framtid.se/yrke/civilekonom är det samma genomsnittslönen för de två yrken. Detta kan t.ex bero på att man som ekonom blir färdig snabbare och kommer snabbare ut på arbetsmarknaden och tills man bli lika gammal som hen som läste civilekonomprogrammet - har hunnit jobba minst ett år längre. Arbetslivserfarenhet kan många ggr ge lika stor lönepåslag som studier.
    I vissa fall kan det vara lättare att få jobb om man har examen som civilekonom. Man kanske får liknande eller t om samma arbetsuppgifter som hen, som är ekonom, men man behöver kanske inte söka lika länge och får jobb snabbare och kanske kan lite lättare välja var man vill jobba.
    Det går alltså, inte ge ett konkret svar ang. hur många hundra- eller tusenlappar mer man får om man är civilekonom i stället för en ekonom.
    Det beror många ggr mer på var (geografisk placering) man jobbar och om det är inom kommun, stat eller privat sektor man jobbar. Det beror många ggr också på "övriga kunskaper", exempelvis om man kan några språk, förutom svenska & engelska och/eller om man har andra kompetenser, exempelvis arbetslivserfarenhet inom rätt område (som man kanske skaffade sig genom att ha sommarjobben och extrajobben).
    Hoppas mitt svar blir till något hjälp!
    ANNA