Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Wanda!

    Vi har tillfrågat en sakkunnig och fick följande svar:

    I utbildningen Civilingenjör arkitektur kombinerar man arkitekters estetiska kunnande med civilingenjörers byggtekniska kunnande.
    I inriktningen stadsbyggnad arbetar man med kvarter, stadsdelar till hela städer och kommuner. Man blir bra på att analysera människors och samhällets behov och platsers förutsättningar, gestalta hållbara stadsmiljöer, hantera demokratiska planeringsprocesser med många aktörer, datorstöd för stadsplanering, teorier för urban design med mera. I inriktningen husbyggand lär man sig  hur byggnader kan utformas eller byggas om för att bli ändamålsenliga för olika funktioner, hur de byggs upp tekniskt med hänsyn till energi och konstruktion, och hur man projekterar dem. Man blir bra på att hantera byggprojekt med många aktörer och datorstöd för byggprojekt.

    En arkitektutbildning det centrala ämnet arkitektur. Man får lösa arkitekturuppgifter sker i projektform och utöver det läser man kurser i arkitekturens teori och historia, arkitekturteknik och konstnärliga ämnen.

    Nu fick jag ännu ett svar från en SYVkollega som skriver så här:

    Din fråga borde besvaras av Chalmers, som har båda utbildningarna. Annars så är det fyra skolor som har Arkitekturutbildning (Chalmers, KTH, Umeå och LTH) som ger yrkestiteln Arkitekt. Om jag inte missminner mig så har Chalmers civilingenjörsutbildning/arkitekt ”öppen ingång” och efter tre år så väljer studenten om den vill välja att gå mot civilingenjör eller gå mot arkitekt – men hör efter med dem.
    Om en student vill arbeta som arkitekt i framtiden så krävs yrkestiteln.

    Tips på en annan utbildning som också kan bli av intresse för dig, se nedan;

    Linnéuniversitetet>> har en treårig kandidatutbildning mot Byggnadsutformning som kan ge jobb på arkitektkontor.
    En tredjedel av studenter med examen från den utbildningen under 2014-2016 arbetar nu på arkitektkontor i bl a Göteborg.
    Läs mer om utbildningen på
    https://lnu.se

    Om du undrar något mer så får du gärna kontakta Programansvarig på Byggnadsutformning
    Linnéuniversitetet
    Fakulteten för Teknik,
    Byggteknik
    351 95 Växjö
    0772 – 288000 växel
    [email protected]

    • : Okej, jag förstår! Jag ska tänka lite mer på det och hör sen kanske av mig till Chalmers om jag behöver. Tack så mycket för din/er hjälp!
    • Daniel : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    En viktig och intressant fråga du ställer!

    För att få det mest rätta svaret föreslår jag att du vänder dig till Chalmers, tekniska högskolan i Göteborg, eftersom det är den enda högskolan/universitet som erbjuder programmet Civilingenjör med inriktning Arkitektur.

    Mitt svar till dig är att man på civilingenjörsprogrammet läser mycket mer fysik och matematik, medan arkitektprogrammet räknas mer som en konstutbildning... :) men kontakta gärna Studievägledare på Chalmers! :)

    Vi har också frågat en student på arkitektutbildningen och här nere kommer hennes svar:

    Hej!

    Eftersom jag utgår från mina egna erfarenheter kan jag bara svara för hur det är på KTH. Här är arkitekt- och civilingenjörsutbildningarna helt separata. Jag är själv arkitektstudent men har förstått det som att civilingenjörerna har en hel del matte och fysik och lär sig att räkna på hur t.ex. en byggnad ska konstrueras för att klara av olika laster så som snötyngd. Vi arkitekter har istället en mer konstnärlig inriktning och medan vi till viss del ägnar oss åt konstruktion handlar utbildningen mer om formgivning, design och exempelvis hur en byggnad ska förhålla sig till omgivningen. En mycket grov förenkling (som inte alltid stämmer) är att arkitekterna designar byggnaden och ingenjören gör så att den går att bygga.

    En annan skillnad är att civilingenjörernas utbildning är baserad på kurser som tentas av under tentaperioder. På arkitektskolan KTH har vi inga tentor utan jobbar med individuella projekt som byts av av temaveckor (så som teknik och konstveckor) och seminariekurser som examineras genom hemtentor.

    Jag känner inte till någon ingenjörsutbildning med arkitektinriktning, men vet att det finns en utbildning på KTH som heter Bygg och Design där man kan välja vissa arkitektkurser och på Chalmers kan man ta en dubbel examen i arkitektur och civilingenjör. Jag vet dock inte hur de är upplagda.

    Hör gärna av dig om du har fler frågor och om Wanda är intresserad av KTH får du gärna vidarebefordra henne till mig!
    Det är öppet hus på KTH den 26-27 mars 2017, om hon bor i Stockholmstrakten har hon då chansen att prata direkt både med arkitekter och civilingenjörer.

    Vänliga hälsningar,
    Linda
    [email protected]

    • : Hej! Jaha okej, jag förstår! Tack så jättemycket för hjälpen och ansträngningen för att ge mig ett så utförligt svar som möjligt!!
    • Daniel : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Ulla SYV

     Hej,

    Tack för din fråga! Då Umeå universitet endast erbjuder arkitektutbildningar kan jag inte ge ett tydligt svar på din fråga. Jag rekommenderar dig därför att ta kontakt med Chalmers som har båda utbildningarna.

    Under en arkitektutbildning är det centrala ämnet arkitektur. Arkitektprogrammet på Arkitekthögskolan vid Umeå universitet rör sig i gränslandet mellan det konstnärliga och det vetenskapliga. Utbildningen består i huvudsak av projektarbete med handledning, i grupp eller individuellt. Kurser i bland annat arkitekturteori, arkitekturhistoria och teknologi kombineras med projektarbetet och löper parallellt under terminerna. Vårt fokus är att ge dig en bred orientering i ämnet arkitektur och praktiska verktyg för analys, framtagande av koncept och komposition, samt ett brett tekniskt kunnande. Du kan läs mer om vår utbildning här: http://www.arch.umu.se/sv/utbildning/arkitektprogrammet/.

    Med vänliga hälsningar / Best regards,
    Infocenter Umeå universitet

    Frågor och svar

    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Jonas

      Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?

      Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...

      Milla : : Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret
    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret