Hej Ebba,
    mitt råd till dig blir att du tar och titta på Vilka kurser som ingår i programmen som du är intresserad av.

    Om man inte hittar info om vilka kurser som ingår i ett högskoleprogram, kontakta personal som jobbar på det programmet - det kan inte vara hemligt: vilka kurser som ingår... men det kanske är så att de utb.ansvariga har ännu inte bestämt sig helt ang. vilka Alla de kurserna blir som kommer att ingå.

    Det kan också vara så att valbara kurser ingår inom ett av programmen, eller i båda - men kanske fler valbara poäng inom ett av programmen;
    det är sådana "detaljer" som man bör "gräva ner sig i" genom att läsa info på utbildningarnas egna sidor eller fråga personal som jobbar på de programmen - se också om det finns Studerande-ambassadörer (info brukar finnas om det - på utb.egen sida), för att "utomstående" som t.ex en "allmän studievägledare" vet inte det; det finns tusentals olika högskoleprogram och kursinnehåll i dem kan ändras "när som".
    Och det område som du är intresserad av präglas av icke-reglerade yrken; alltså där inga centrala/generella krav finns utan varje arbetsgivare bestämmer fritt vem hen vill anställa.

    Det kan mycket väl vara så att det ej kommer spela så stor roll Vilken högskoleutbildning du går inom det område som du är intresserad av, utan mycket större roll kommer det att spela ATT DU GENOMFÖR en 3-årig högskoleutbildning; sedan kommer din personlighet, dina kontakter, drivkraft, flexibilitet och "annat" (t.ex om du har körkort, vilka språk du kan) spela mycket större roll än exakt vilket program du tog examen ifrån.

    Jobba inom "samhällsvetenskap"
    Samhällsvetare - är ett samlingsnamn för alla med högre utbildning inom "samhällsvetenskap"/statsvetenskap/globala studier och "dylikt". ex. på yrken inom detta område med "oklar"-utbildningsväg:
    Social hållbarhetsstrateg

    Vänligen och Lycka till!

    ANNA