Norbert
    Allmänt vad största skillnaden är mellan dessa typer av utbildningar. Vad det gör i skillnad efter utbildningen när det kommer till tillgängliga jobb, skillnad i löner, efterfrågan på kunskap osv. Även på vilka sätt civilingenjör utbildningen är svårare än högskoleingenjörs utbildningen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Norberg,

    kika gärna på yrkespresentationerna Civilingenjör >>> och Högskoleingenjör >>>.

    Civilingenjör läser 2 extra år, dvs fem år medans högskoleingenjör läser i 3 år. På fem år hinner man lära sig mer än på 3 år.
    De två extra åren som man pluggar till civilingenjör får man "förlorad arbetsinkomst" - då man studerar och kan troligtvis inte samtidigt arbeta (eller i alla fall inte arbeta på heltid). Som civilingenjör kommer man ut på arbetsmarknaden 2 år senare.... men får då ofta mer i lön, än högskoleingenjörer som kommer ut på arbetsmarknaden 2 år tidigare och börjar redan då "dra in" lön.  :)

    Efter högskoleingernjörsprogrammet kan man många ggr söka läsa vidare och läser man 2 år till får man lika mycket utbildning som en civilingenjör får... och när man läser till civilingenjör kan man ofta hoppa av efter 3 år - och då fick man lika "lite" utbildning som en högskoleingenjör får.
    Men man kan inte rakt av säga att efter vilken som helst högskoleingernjörsprogram - ... att man skulle kunna läsa 2 år till och bli civilingenjör. Det är rätt komplicerat... med många olika "avvikelser" och frågar man på lärosätena /högskolorna-universiteten/ då får man ofta svar "hos oss finns det följande utbildningar..." och "efter vårt högskoleingenjörsprogam kan man läsa 2 år till... " men att man automatiskt blie då civilingenjör, kan man inte säga... man får titta exakt på vad det är för program ... och så sker det förändringar i utbildningsutbudet också. Ex. om man tänkte att jag ska gå högskoleingenjörsprogrammet och söke jobb sen... och får jag inte jobbet som jag vill ha eller om jag blir sugen på att läsa mer då söker jag det här 2-åriga masterprogrammet... jättebra! men när man ska söka - då finns det programmet kanske inte kvar.
    På så sätt - om man är osäker om man vill läsa till högskoleingenjör eller till civilingenför - skulle jag rekommendera att kanske i första hand försöka komma in på civilingenjörsprogrammet och sedan /i fall man vill börja jobba snabbare/ - hoppa av efter 3 år; eller ännu bättre - att ansöka om studieuppehåll med platsgaranti; får man studieuppehåll med platsgaranti, kan man återvända till sina studier senare och läsa färdigt sitt civilingenjörsprogram.