Diana
    Hejsan, jag undrar om det finns någon skillnad mellan programmen: Byggingenjör och högskoleingenjör inom Byggteknik, isåfall vilken?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Diana,

    om man söker på "byggingenjör" på högskolornas gemensam hemsida - får man upp >>> ca 250 olika program som leder till antingen Högskoleexamen eller till Högskoleingenjörsexamen eller till Kandidatexamen.
    Innehåll i programmen varierar.

    Högskoleingenjör>> - är det 3-åriga program.
    Byggingenjör (eller Byggnadsingenjör >>) - kan vara olika längd på programmen, ex. kan det vara 2-åriga program. Och då pratar vi bara om högskole/universitets-utbildningar... Annars så kan man utbilda sig till Byggingenjör även inom Yrkeshögskola.
    Högskoleingenjör kan man utbilda sig bara inom högskola/universitet.

    *********
    Eftersom det finns så många olika program på olika högskolor/universitet - så går det inte att göra jämförelse mellan alla Byggnadsingenjörs-programmet och alla Högskoleingenjörsprogrammet inom bygg...
    Det som är säkert, är endast att Högskoleingenjörsprogrammen är alla på 3 år på heltid.
    Byggingenjörsprogrammen kan vara av olika längd och kan även ges på deltid.
    *********
    Rekommendationen
    Jämför kursinnehåll i just de programmen som intresserar just dig. Vänd dig direkt till studievägledare på just de programmen som intresserar dig.

    bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA