Katarina
    Vad är skillnaden mellan att gå sjuksköterskeutbildningen och sedan specialisera sig inom psykiatrisk omvårdnad, jämfört med om man går socialpsykiatriprogrammet som erbjuds i Malmö och Trollhättan?

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Katarina,

    Det är stor skillnad på dessa utbildningar med helt olika grund och huvudämne.

    Specialistsjuksköterska inom psykiatri, är ju först och främst sjuksköterska med vidareutbildning där det handlar om vård i första hand.
    _______________________________________________________________________________

    Kandidatprogrammet i socialpsykiatri är en generell examen med huvudämne socialpsykiatri.

    Du ges en praktisk kompetens i att arbeta utifrån interpersonell förståelse i relation till människors enskilda mål och behov. Du får teoretisk grund kring teman som empati, värdighet, relationer, återhämtning och social delaktighet.

    Programmet är flervetenskapligt och innehåller perspektiv inom filosofi, psykologi, socialt arbete, sociologi och antropologi. Utbildningen ger dig kompetens att arbeta i verksamheter som på olika sätt möter personer med psykisk ohälsa.

    Programmet ger dig möjlighet att arbeta inom ramen för verksamhet inom bland annat rättspsykiatri, socialtjänst, kriminalvård och Statens institutionsstyrelse.

    Utbildningen ger dig kompetens att arbeta i verksamheter som på olika sätt möter personer med psykisk ohälsa.

    Programmet riktar sig till dig som vill förstå och arbeta återhämtningsinriktat med människor med psykisk ohälsa och psykiska funktionsnedsättningar.

    Jag kan tänka mig att det kan handla om funktioner som behandlingsassistent, boendestödjare, personligt ombud eller socialpedagog.

    Med vänlig hälsning

    Studie- och karriärvägledare/study adviser

    Malmö universitet

    Hälsa och samhälle

    Institutionen för socialt arbete

    • Milla : Jag vill lägga till att socialpsykiatriprogrammet i Malmö har i dagsläge inte någon inplanerad framtida start. För övrigt: Socialpsykiatrin är en generell examen och inte en skyddad arbetstitel eller ett legitimationsyrke.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina,

    vägen till att bli specialistsjuksköterska >> är längre än den tid det tar att ta kandidatexamen i Socialpsykiatri.
    Till sjuksköterska läser man i Sverige i 3 år på heltid; sedan krävs det att du arbetar i minst 1 år på heltid som legitimerad sjuksköterska innan du skulle kunna antas till påbyggnadsutbildning Specialissjuksköterska.
    Det kommer alltså att ta minst 5 år, troligtvis längre tid... jag skulle räkna med ca 6 år. Det är alltså dubbelt så långt tid... jämfört med kandidatprogrammet i socialpsykiatri, men å andra sidan så har sjuksköterska många fler möjligheter...
    Med sjuksköterskeutbildningen - kan man jobba som "vanlig sjuksköterska" på diverse olika ställen, men man kan också vidareutbilda och omskola sig och även genom arbetslivserfarenhet + interna utbildningar på arbetsplatsen komma till olika yrken, och här ger jag bara några få exempel;
    Specialistsjuksköterska >> och specialisering inom psykiatri är bara en av de många olika specialiseringar som finns ...
    Barnmorska >>
    Uroterapeut >>
    Transplantationskoordinator >>
    Skolsköterska >>

    Studie- och yrkesvägledare