Mary
    Hej!
    Jag undrar om det finns någon skillnad på kurserna till exempel Svenska 1 och Engelska 5 i ett yrkesprogram jämfört med ett studieförberedande som t.ex ekonomi.
    Jag går just nu på Hotell och konferens och hade tänkt söka om till nästa år för att gå ekonomi. Kommer jag då behöva läsa om dessa kurser då jag går på yrkes program? Läser man alltså något helt annat i Svenska 1 osv om man går yrke? Jag har pratat med rektorerna på vissa skolor och vissa säger att man måste läsa om då det är ''olika''.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mary,
    Svenska 1 och Engelska 5 är samma kurser, oavsett vilket program man går på: yrkesprogram eller högskoleförberedande gymnasieprogram.

    Varför eleverna ofta läser om kurser, även om de har godkända betyg i dem, vid "omgång", ex. om man börjar på ett annat program i åk1 nästa år - är för att de flesta elever vill behålla sitt studiebidrag /från CSN/ och det är endast studier på heltid som berättigar till studiehjälpen/studiebidraget, när man är gymnasieelev.

    Ibland kan skola erbjuda någon "ersättningskurs" (vilken som helst kurs som du ännu inte har läst och som passar in i schemat, men det är sällan det går att hitta en kurs som du vill läsa och som går på exakt samma tider som svenska 1 och eng 5).
    Plus att de flesta elever tycker det är fördelaktigt att gå om en kurs, då man kan få ännu bättre kunskaper och ännu högre betyg; Har man flera betyg i samma kurs, är det det högre betyget som gäller.

    Vänligen
    ANNA

    • : Hej! Tack för svaret. Jag har just nu A i engelska hittills, om jag behåller mitt A tills jag slutar vårterminen, kommer jag ändå behöva läsa om den tycker du?
    • Anna : man kan inte få högre betyg än A, dock kan man ha ännu bättre/djupare kunskaper även om man har A i betyg; skulle du läsa om kursen och få sedan lägre betyg, behåller du ändå det högre betyget. Du har rätt att vägra gå om en kurs, i vilken du redan har godkänt betyg, men du riskerar att bli av med Studiebidraget från CSN, om gymnasieskolan ej kan erbjuda någon ersättningskurs och du med det kommer att läsa på deltid.