Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tarlan,

    Tandläkare och Tandhygienist är två olika yrken. Men båda yrken är inom "tandvården". Så det. finns också likheter mellan dem.
    Särskild behörighet inför utbildning till tandhygienist på de svenska lärosätena består av: godkända betyg i Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller två mindre kurser, tillsammans: 1a1+1a2.
    Om man går Samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet, ingår det inte Naturkunskap 2. Många ggr kan man läsa den som en valbar kurs, men det kan inte garanteras.
    I fall man på gymnasiet inte får godkänt betyg i Naturkunskap 2, kan man på komvux, efter gymnasiet, läsa den på fem veckor på heltid eller på 10veckor på halvtid eller på 20 veckor på låg studietakt på 25%.

    Vänligen
    L.

    Liselotte