Camilla
    Jag har lite frågor och funderingar som jag hoppas kunna reda ut med er hjälp :)

    Jag är lite fundersam då jag förstått det som att det krävs 400 godkända poäng av de programgemensamma ämnena för att få en yrkesexamen på gymnasiet. Är det inte samma krav för en yrkesexamen på komvux?

    Vidare för att ta en högskoleförberedande examen på gymnasiet ska eleven följa programstrukturen och ha betyg i alla kurserna för någon av inriktningarna på programmet. Är det så på komvux också?

    Om en person vill läsa på en yrkeshögskola och läser ämnen på komvux mot en högskoleförberedande examen, måste denne då ha betyg i Svenska 3 även att det inte krävs för yrkeshögskoleutbildningen av intresse? Måste man ha 2400 poäng för att komma in på en yrkeshögskola?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Camilla!

    Jag börjar med att svara om att komma in på en Yrkeshögskola: Du skriver så här - "Om en person vill läsa på en yrkeshögskola och läser ämnen på komvux mot en högskoleförberedande examen, måste denne då ha betyg i Svenska 3 även att det inte krävs för yrkeshögskoleutbildningen av intresse? Måste man ha 2400 poäng för att komma in på en yrkeshögskola?"

    1. YH kan ta in obehöriga  -  därför kan man söka och även komma in även om man inte har formell behörighet. Vet man med sig att man inte har formell behörighet, är det bra att uppge att man söker i "fri kvot";

    2. det är givetvis bra att försöka bli behörig till YH. för formell behörighet behöver man Examensbevis /eller Slutbetyg men slutbetyg gäller för dem som påbörjade gymnasiet innan 2011, det är alltså för personer som har "gamla betyg"/. För den som läser på gymnasiet idag eller den som har påbörjar gymnasial utbildning år 2011 eller senare - då är Examensbevis Standard, mål med gymnasiestudier och det är det man ska ha för att bIi behörig till YH. SkiIInaden mellan behörighet till högskola & yrkeshögskola är den att till högskoIa måste man alltid även ha godkända betyg i svenska 3 och eng6. Det behöver man inte ALLTID ha för behörighet till yrkeshögskola.

    det är så här att å ena sidan, så behöver man inte nödvändigtvis (för behörighet till YH) ha godkänt betyg i svenska 3, men å andra sidan, så får man inte HÖGSKOLEFÖRBEREDANDE EXAMEN utan godkänt betyg i svenska 3. Krångligt? Ja, jag håller med.

    Men vi kan ta exempel: vi säger att Pelle har examensbevis från ett yrkesprogram. Han har inte läst svenska 3 /eller har F betyg i svenska 3/. Pelle är inte behörig till högskola men han är behörig till yrkeshögskola.

    Anna har examensbevis från ett högskoleförberedande program. Hon är behörig både till högskola och till yrkeshögskola.

    Kim läste mot högskoleförberedande examen men ej fick ut den pga hen fick F i svenska 3. Kim är inte behörig varken sig till högskola eller till yrkeshögskola.

    Man får alltså inte högskoleförberedande Examensbevis utan godkänt betyg i svenska 3. Utan examen från gymnasiet är man inte behörig till yrkeshögskola heller (formellt sett), men eftersom yrkeshögskola kan ta in obehöriga, har man en chans att komma in. Så tolkar i alla fall vi här på Fråga syv behörighetsreglerna - till yrkeshögskolan.

    Men det är inte omöjligt att man ev kan tolka behörighetsreglerna på annat sätt.

    Studie- och yrkesvägledare

    Punkt "har en svensk... utb som motsvarar kraven ovan" kan man tolka så här t.ex att "utan godkänt betyg i svenska 3 uppfyller man kraven för examen från ett yrkesprogram" och skuIIe man haft examen från ett yrkesprogram, skulle man vara behörig till yrkeshögskola... :)

    Och nu kommer jag att svara ang. kraven för yrkesexamen från Komvux.

    En yrkesexamen ska sammanlagt uppgå till 2 400 poäng. 600 gymnasiepoäng i en yrkesexamen utgörs av:

    • 500 gymnasiepoäng i form av kurser som ingår i ämnena Svenska/Svenska som andraspråk, Engelska, Matematik, Historia, Samhällskunskap, Religionskunskap, Naturkunskap, Idrott och hälsa och
    • 100 gymnasiepoäng i ett godkänt gymnasiearbete.*
      * Eleven ska ha godkänt betyg i kursen svenska eller svenska som andraspråk kursen 1, engelska kursen 5, matematik kursen 1a, och gymnasiearbetet, för att en gymnasieexamen i form av yrkesexamen ska kunna utfärdas.

    De valfria kurserna får som mest omfatta mindre än hälften av de återstående 1 800 gymnasiepoängen - det vill säga som mest 899 gymnasiepoäng.

    I en yrkesexamen från kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå ska eleven ha betyg på en eller flera kurser i:

    • historia
    • samhällskunskap
    • religionskunskap och
    • naturkunskap

    Kurserna ska bestå av 50 poäng i varje ämne. Dessa kurser krävs för en examen. Om en elev har med sig gymnasiepoäng i något av dessa ämnen, till exempel om eleven tidigare har studerat på ett högskoleförberedande program, så kan eleven använda dessa poäng i sin examen. De gymnasiepoäng som överstiger 50 poäng i respektive ämne kan ingå i den del av utbildningen som utgörs av valfria kurser.

    Förutom de kurser som anges som obligatoriska för en viss yrkesexamen så ska en yrkesexamen innehålla betyg som till övervägande del är satta på kurser som får ingå i ett och samma nationella yrkesprogram i gymnasieskolan. För mer info - se Planeringsstöd på Skolverkets hemsida>>

    Kort och förenklat kan man säga att det är "något friare" vad det gäller obligatoriska kurser på Komvux än på gymnasiet, men vissa strikta regler måste ändå följas. I vissa fall kan rektor på komvux bevilja "undantag". Det är därför bäst att göra planering av examen med SYV på just den komvux där man planerar ta ut sin examen.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Frågor och svar

    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Jonas

      Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?

      Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...

      Milla : : Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret
    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret