Sarah
    Hej! Jag vill läsa till behandlingspedagog/socialpedagog, utbildningen ges på både yrkeshögskolor och folkhögskolor och jag undrar vad skillnaderna mellan dessa skolformer är. Vilka är fördelarna och nackdelarna med båda? Och vad är mest attraktivt för framtida arbetsgivare att se att en har utbildat sig vid? Har fått för mig att Yrkeshögskola är mer attraktivt, men det kanske inte stämmer? Om jag möjligtvis när jag är äldre skulle vilja utbilda mig vidare till socionom, är det då bäst att ha läst till behandlingspedagog på YH eller folkhögskola? Tack på förhand för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah,
    Läs gärna på >>info/behandlingspedagog-socialpedagog

    och du kommer att se att det råder stor "oreda" kring yrkestitlar inom den branschen. Detta kanske mest pga yrken är inte reglerade (ingen legitimation krävs) och för att yrkestitlar inte heller är skyddade; dvs man använder yrkesbenämningar precis hur de själva vill och socialpedagog /i anställningskontraktet/avtalet/ kan kallas en person med endast grundskolekompetens eller hen med socionomexamen men som är anställd som Socialpedagog.
    Och detsamma gäller även Behandlingspedagog, Behandlingsassistent, Stödpedagog och Aktivitetsinspiratör /bland annat... finns säker någon titel-yrkesbenämning inom samma bransch som jag glömmer att nämna eller som kan tillkomma inom kort som ett nytt yrkesnamn, vilket också händer rätt ofta/.

    Vilken utbildning är "bättre"?
    Frågan är vilken utbildning som passar just dig bäst, tycker jag.
    Pga yrkeshögskoleutbildningar är (oftast) längre och mer omfattande än fokhögskoleutbildningar (i alla fall inom just den aktuella branschen) - är de (eller borde varar) mer "värda", tycker man. Jämför: om man läste i ett år på halvtid eller om man läste i 2 år på heltid, blir utbildning fyra ggr mer omfattande. Då lär man sig mer. Det måste även arbetsgivare förstår... tycker man. Praktik under utbildningen (ingår i nästan alla yrkeshögskoleutbildningar) - är guldvärd; på praktiken skaffar man sig både erfarenhet och kontakter.
    Du kan söka till både högskola, yrkeshögskola och folkhögskola samtidigt och oberoende av varanda... du kan komma in på flera olika utbildningar inom folkhögskola och yrkeshögskola och på någon högskoleutbildning samtidigt; får du flera platser, kan du välja sen.

    Vänligen
    ANNA

    ang. tillgodoräkna sig tidigare utbildning när man läser på högskolenivå...
    Folkhögskola, Yrkeshögskola och Högskola/universitet - 3 olika skolformer och man brukar inte kunna tillgodoräkna sig utbildningar från en skolform - in i en annan, men vi känner till några få exempel när en del av yrkeshögskoleutbildningar blev "omvandlade" till ett antal högskolepoäng, men vi känner inte till några exempel på att folkhögskoleutbildningar blev omvandlade på det sättet.
    Min bedömning är att chansen är större att få yh poäng omvandlade till hp (högskolepoäng), jämfört med utbildning på en folkhögskola - i alla fall inom det område som du är intresserad av.
    OBS! det kan finnas Eftergymnasiala utbildningar på folkhögskolor, ex. Fritidsledare.