Hej Emma,

    de  yrken du nämner är inte legitimationsyrken och kräver inte någon "strikt eller specifik" utbildning, som måste innehålla "det här och det där"... utan det är mycket upp till en arbetsgivare att bestämma vad arbetstiteln ska bli och vilken utbildning som passar. Personer med samma utbildning kan jobba som löneadministratörer> och som löneexpeter> eller lönespecialiser>.

    Ofta /men inte alltid/ är det så att löneadministratörer har gymnasial utbildning eller påbyggnadsutbildning på gymnasienivå, men ibland också yrkeshögskoleutbildning eller högskoleutbildning. Löneexperter och Lönespecialister har ofta kvalificerade eftergymnasiala utbildningar på lägst yrkeshögskolenivå. Men inget i den branschen är "hugget i sten". Arbetsgivaren bestämmer vem som har tillräckliga kvalifikationer.

    Konsult>> är det ofta en person som inte är anställd på företaget eller i organisationen utan som gör Punkt-insatser, eller jobbar under begränsad tid i ett projekt.
    Ofta är konsulter - egna företagare; men kan också vara anställda hos bemanningsföretag eller i någon "konsult-firma" som i sin tur hyr ut dem till "slutkunder". Konsult är det mer eller mindre "expert på ett visst område som anställs tillfälligt vid behov", som kvalificerad behovsanställd (timmar vid behov eller heltid under en begränsad, ofta rätt kort, period). Lönekonsulter kan ha väldigt olika utbildningsbakgrunder.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA