Mira

    Hej. Jag läste Samhällsprogrammet med inriktning Beteende på gymnasiet och har bland annat läst kurserna Psykologi 1, Psykologi 2a och Psykologi 2b. Nu är jag intresserad av att läsa någon kurs på universitet. Jag har hittat en kurs som heter Psykologi I, är det liknande Psykologi 1 som jag läst på gymnasiet? Kan det bli lite "kaka på kaka" om jag läser Psykologi I på universitet eller är det inte samma som jag läst på gymnasiet? Tack på förhand.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mira,

    nu är inte vi här på Fråga syv experter i just Psykologi, men enligt vad vi vet så är det inte samma saker man läser i gymnasiala kurser och i högskolekurser i psykologi.
    Det krävs inte att man har läst psykologi på gymnasiet - för att kunna läsa psykologi på högskolenivå; det skadar dock inte att ha läst lite psykologi på gymnasiet... så, vad jag vet så är inte det "samma sak" - du kan dock känner igen några begrepp och tankesätt, men man på högskolenivå går mycket mer på djupet.
    Vänligen
    Julia syv

    • : Okej, tack så jättemycket för snabbt svar!
    • : Lite fler frågor: 1. Jag är intresserad av psykologi och skulle vilja arbeta med det på något sätt, vilka jobb kan vara intressanta för mig? 2. Som legitimerad psykolog, vad kan man arbeta med?
    • Anna :

      Leg.psykologer arbetar för det mesta som psykologer på olika ställen - inom sjukvården t.ex på BUP, på Arbetsförmedlingen eller inom skolväsendet (skolpsykologer), men en psykolog kan också vidareutbilda sig till en Sexolog. För det måste hen klara av masterprogrammet i sexologi. En annan möjlig vidareutbildning för psykologer leder till yrket Psykoterapeut.

    • Anna :

      ang. "liknande psykolog" yrken - se gärna längst ner på Framtid.se/yrke/psykolog - Liknande yrken; finns ca 30 st. där.

    • : Tack för svar. Hur gör man för att bli psykiatrisjuksköterska, vilken utbildning krävs?
    • Julia :

      Psykiatrisjuksköterska är i grunden Sjuksköterska; man måste ha examen från sjuksköterskeprogrammet först; sedan kan man söka påbyggnadsutbildning till psykiatrisjuksköterska.

    • : De moment som ingår i kursen Psykologi I på universitet ingår även i Psykologprogrammet på universitet. Om man har läst Psykologi I (och blivit godkänd) betyder det att man inte behöver läsa samma moment i Psykologprogrammet? Eller behöver man ändå läsa det man redan läst? Ursäkta mina krångliga frågor :)
    • Anna : Om du blir antagen till psykologprogrammet, kan du ansöka om "Tillgodoräknande av tidigare utbildning" om du redan har godkända högskolepoäng; och du då får svar om du kan hoppa över några delar av den utb., som du kom in på - från de utbildningsansvariga.
    Läs alla kommentarer