Tilda
    Hejsan! Jag är 20 år och har tänkt börja studera ett kandidatprogram till nästa höst. Har nyligen blivit sugen på University of Edinburgh och då programmet BSc Geography (fyraårigt). Tidigare har jag funderat på Samhällsplaneringsprogrammet på lite olika orter i sverige, främst Lund, Uppsala och Stockholm. Det jag undrar är dels vad skillnaden är på dessa programs innehåll (överlag, förstår att det varierar något mellan skolor också)? Och finns det olika möjligheter eller begränsningar till jobb sedan? I synnerhet med tanke på att geografiutbilningen är i Skottland, kan det försvåra att få arbeta med samhällsplanering eller liknande i Sverige utan kompletterande studier?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tilda,
    yrket Samhällsplanerare >> hör i Sverige ej till de så kallade "reglerade yrken". Det står därför varje arbetsgivare fritt att anställa vem hen själv vill, med vilken utbildning hen anser vara lämplig.. det är därför omöjligt att ge råd ang. vilken utbildning, förutom samhällsplanerarprogram (svenska högskoleprogram som har ordet "samhällplanering" i sina namn) som skulle kunna med större sannolikhet ge jobb som samhällsplanerare i Sverige.

    Vänligen
    L.

    Liselotte