Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elin;
    kika gärna på Socionomyrken> och på Beteendevetare>.

    Socionomprogrammet leder till YRKESEXAMEN. Utbildningen är på 3,5 år på heltid. Man kan i Sverige Inte få socionomexamen på ngt. annat sätt än genom studier på socionomprogrammet.

    Beteendevetenskapliga program finns det jättemånga olika men olika innehåll - och man kan uppnå kandidatexamen på 3 år på heltid. Kandidatexamen som "bettendevetare" - kan man få både genom program och genom att sätta ihop sin egen kandidatexamen.

    Det är, alltså, mycke strikt reglerat vad man måste ha för kunskaper för att få examen som Socionom; men det är inte så strikt reglerat - vad man behöver kunna för att kalla sig för "beteendevetare".

    Sedan är det ju så att arbetsgivare får anställa vem de vill... Dock vet vi att i fall man vill bli Kurator> eller jobba som socialsekreterare på soc.kontoret - så är det nästan uteslutande personer med Socionomexamen som får de jobben. Detta pga man som socionom läser socialtjänstlagen och gör praktik på de "lämpliga arbetsplatser"...

    Liselotte