Elin
    Är det någon stor skillnad på att läsa till behandlingspedagog/assistent och att läsa till socialpedagog? Är lite inne på att läsa någon av den meen många linjer där man pluggar till socialpedagog kostar mycket pengar så då känns inte onödigt om behandlingspedagog ger ungefär lika bra examen

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Elin,

    läs gärna en sammanfattning på www.fragasyv.se/info/behandlingspedagog-socialpedagog - det är mycket svårt att ge ett kort och "rätt svar" på frågan om de "liknande yrken" som socialpedagog och behandlingspedagog är. Dessutom finns det utbildningar på folkhögksolorna, på yrkeshögskolorna och på högskolenivå med samma eller med liknande namn.
    Eftersom de yrken är INTE reglerade yrken>> (ingen legitimation krävs), är det upp till varje arbetsgivare att själv bestämma vem hen vill anställa. Det finns också fall då man anställer utan någon speciell utbilnding /med endast gymnasiekopetens/ och man då genom arbetslivserfarenhet "växer in i" rollen. Fördelaktigt är det i så fall utbildning från Vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet och att man har B-körkort (för personbil), då många tjänster kräver att man kan köra bil.
    Vi rekommenderar i första hand YRKESHÖGSKOLEUTBILDNINGAR; detta pga de är mycket anpassade efter arbetsmarknadens behov, innehåller praktik och visar upp mycket bra resultat i att "ge jobb".

    De yrkeshögskoleutb., som jag kan tipsa om, som redan har "beslutade framtida starter" är bl a:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-kbt-vasterasyrkeshogskola

    https://www.yhguiden.se/utbildning/centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog

    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/pedagogisk-vagledare-vid-funktionshinder

    Förhoppningsvis kommer det beslutas om flera yh. De kommer i så fall att synas på www.yhguiden.se i februari 2018.

    Liselotte