Valentina
    Hej, jag skulle jätte gärna vilja bli rättsantropolog när jag blir stor, men den utbildningen finns ej i sverige. Kan man göra så att man studerar utomlands och sedan kan jobba inom det i sverige? eller finns det ingen behov av en rättsantropolog i sverige?
    Har läst lite om osteologi ocskå, liknar det antropologi? och vad jobbar man som om man är en osteolog? Jag är vädligt intreserad av forensik.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Valentina!

    Bra att du har hittat ditt intresse och det är Forensik.

    Det finns några olika "liknande" yrken, bland annat - Forensiker>>, Osteolog>>, Antropolog och Rättsantropolog>>

    I grunden är alla dem Biologer>>

    Man kan också "gå via" ingången - Kemist>>

    Även Arkeolog>> och Toxikolog>> kan i vissa fall arbeta (i alla fall periodvis) med liknande arbetsuppgifter.

    Du frågar vad skillnaden är mellan Osteolog och Antropolog och mycket förenklat skulle jag svara så här: Antropolog är lite mer Historiker och Osteolog är lite mer Kemist.

    Du skriver att det idag inte finns relevant utbildning i Sverige. Givetvis går det att studera utomlands och söka jobb i Sverige efteråt. Sedan kan det också vara så att en ny utbildning tillkommer (skapas) inom de närmsta åren.

    Du kan också försöka sätta ihop din egen utbildning av fristående kurser (kanske kan du läsa delvis i Sverige och delvis utomlands). en bra grund att gå vidare ifrån skulle vara att läsa Biologi (t.ex kandidatprogrammet) och samtidigt med det, om du orkar och vill - kan du läsa på halvtid (vid sidan av) kurser i t.ex Kemi eller Juridik (vill man bli forensiker eller rättsantropolog, är det mycket bra att ha läsa juridiska kurser på högskolenivå).

    När du befinner dig i studier på högskolenivå i biologi, kemi och/eller juridik kan du bestämma vägen framåt (utifrån den info som kommer att finnas då: t.ex utbildningsutbud i Sverige och utomlands kan mycket väl förändras; nya rön; möjligtvis får du också något annat intresse och vill ändra inriktning på dina vidare studier - t.ex kanske du bestämmer dig för att bli Cytodiagnostiker>> i stället eller hittar ngt annat spännande yrke.

    Eftersom du helt klart har akademiska studier som mål, kanske det är bra för dig att gå med i förbundet Unga forskare>>

    där du kommer att ha möjlighet att växla tankar och idéer med likasinnade ungdomar, som precis som du är inriktade på att studera naturvetenskap.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA